Fr

INTELLIGENCE

Kantar Media Reactions 2024: Musk zal niet blij zijn

Zondag 8 September 2024

Kantar Media Reactions 2024: Musk zal niet blij zijn

Kantar zou best oppassen: na de WFA zou het instituut ook een rechtszaak aan zijn been kunnen hebben door toedoen van Musk. In de nieuwste editie van zijn Media Reactions-benchmark merkt Kantar immers op dat het vertrouwen van marketeers in X het afgelopen jaar aanzienlijk is gedaald.

Het zal niemand verbazen dat adverteerders zich zorgen maken over de veiligheid van merken en, meer in het algemeen, een gebrek aan vertrouwen hebben in het sociale netwerk van Musk. Dat zal er wellicht niet op beteren, gezien de verontwaardiging over de stopzetting van GARM.

26% van de marketeers is van plan om hun bestedingen op X te verminderen tegen 2025: dat is de grootste daling van alle grote wereldwijde platformen. Het adverteerdersvertrouwen in advertenties op X is historisch laag: het daalt van 22% in 2022 tot 12% in 2024. Slechts 4% gelooft dat advertenties op X merken een veilige context bieden, tegenover 39% voor Google, dat in dit opzicht koploper is, voor YouTube en Netflix.

Als het gaat om vertrouwen in data, komen de twee merken van Alphabet ook als beste uit de bus, vóór Facebook.
Ter herinnering: de Kantar-studie ondervroeg zowel consumenten (18.000 in 27 landen, waaronder België) en marketeers in de brede zin van het woord (duizend professionals bij adverteerders, bureaus en de media). Deze aanpak maakt het mogelijk om de media- en reclamekeuzes van elk met elkaar in verband te brengen - of vaak juist niet.

Als het op platformen aankomt, geniet Amazon bijvoorbeeld de voorkeur van consumenten. De e-commercegigant consolideerde zijn eerste plaats, voor TikTok en Instagram, die respectievelijk twee en één plaats vooruitgingen, gevolgd door Google, dat twee plaatsen heeft verloren, en Netflix, dat nog maar net in het onderzoek is opgedoken (omdat het platform zijn inhoud pas vorig jaar op een aantal markten openstelde voor reclame).

Volgens Kantar worden advertenties op Amazon gezien als relevanter en nuttiger, terwijl die op TikTok beschouwd worden als leuker. Geen van beide merken komt echter voor in de top 5 van marketeers, waar YouTube nog steeds aan de leiding staat, voor Instagram, dat Google, Netflix en Spotify voorblijft.
Retailers mogen wel blij zijn: consumenten verkiezen POS-reclame

Media Reactions toont ook dat reclame op verkooppunten nu op de eerste plaats staat bij de consumentenvoorkeuren. Daarmee haalt deze categorie gesponsorde evenementen, die vorig jaar nog bovenaan stonden, in. POS stijgt drie plaatsen op de ranglijst en wordt gezien als bijzonder betrouwbaar en nuttig, zonder opdringerig te zijn.

Naast de bovengenoemde media blijven consumenten ook bioscoopreclame, advertenties in kranten en afichage waarderen.

Hoewel dit bij consumenten gevestigde waarden zijn, moeten we vaststellen dat bioscoop- en dagbladreclame niet voorkomen in de toplijst van marketeers. Die bevestigen dan weer hun enthousiasme voor DOOH-acties en OOH in het algemeen. Beide categorieën stijgen respectievelijk met twee en zeven plaatsen, terwijl OLV er twee verliest.

Consumentenwaardering voor reclame blijft stijgen

Daarnaast biedt Media Reactions een overzicht van de veranderende houding van marketeers en consumenten ten opzichte van het evoluerende medialandschap.

Goed nieuws voor adverteerders: de ontvankelijkheid van consumenten voor reclame neemt al een decennium lang toe, van 24% in 2020 tot 47% dit jaar, met een opmerkelijke stijging van 9 punten ten opzichte van 2023.
Volgens de auteurs van het rapport kan dit fenomeen verklaard worden door de geleidelijke standaardisatie van digitale formaten en door de inspanningen van marketeers om iets te doen aan verzadiging en herhaling van boodschappen. “Decennia van digitale experimenten lijken hun vruchten af te werpen, maar het is ook mogelijk dat consumenten advertenties minder vermijden omdat hun aandacht verdeeld is over talrijke platformen”, aldus Kantar.
Kantar merkt ook op dat marketeers meer blijven uitgeven op kanalen die minder populair zijn bij consumenten, zoals online video, streaming en influencer content. “Deze voortdurende toename van investeringen in digitale marketing zou het experiment kunnen zijn dat de industrie nodig heeft om de reputatie van deze kanalen te verbeteren. Er zijn echter verschillende elementen waarmee rekening moet worden gehouden om de consumentenervaring te verbeteren, waaronder creatieve kwaliteit en personalisatie.”

Amazon en TikTok komen als beste uit de bus, Netflix lijkt veelbelovend

Uit het onderzoek blijkt ook dat Amazon en TikTok dit jaar de populairste wereldwijde merken zijn voor consumenten. “Nieuwkomer Netflix staat in de top 5 voor zowel consumenten als marketeers. Voor marketeers is de merkveiligheid van het platform een belangrijke factor in dit succes.”
Verrassend genoeg, en we komen hierop terug bij de presentatie van het Belgische luik van de studie, identificeert het rapport het VOO TV+ platform als het meest populaire lokale merk bij Belgische consumenten!

Lachen en zingen

“Het medialandschap gaat niet alleen over mediamerken. Houdingen ten opzichte van specifieke reclame-elementen zijn net zo belangrijk om te begrijpen hoe we de communicatie met consumenten kunnen personaliseren”, merken de auteurs van het rapport op. Humor en muziek lijken bijvoorbeeld de belangrijkste features om de ontvankelijkheid van reclame te verbeteren. Vooral muziek speelt een cruciale rol voor Gen Z, die 50% ontvankelijker zijn voor reclame met goede muziek.

Humor is een ander essentieel onderdeel van gedeelde cultuur en blijft veruit het belangrijkste criterium voor Gen X en babyboomers. Maar zoals we al eerder opmerkten, hoewel 48% van de consumenten humor nog steeds bijzonder aantrekkelijk vindt in advertenties, is de plaats in de creaties zichtbaar afgenomen: acht jaar geleden was dit percentage 61%.

Gemengde houdingen ten opzichte van AI

Tot slot kijkt Media Reactions ook naar – hoe kan het ook anders – AI. 62% van de consumenten en 68% van de marketeers staan positief over generatieve AI in de breedste zin van het woord, maar dit gevoel omvat nog niet de door AI-gegenereerde advertenties. 41% van de consumenten stoort zich eraan, terwijl 71% er geen probleem in ziet.

Archief / INTELLIGENCE