Fr

INTELLIGENCE

Belgen gebruiken AI meer recreatief dan professioneel

Donderdag 16 November 2023

Belgen gebruiken AI meer recreatief dan professioneel

Elk jaar analyseert de Consumer Digital Trends-studie van Deloitte het gebruik van technologie over de hele wereld en in België (via een panel van 2.000 mensen tussen 18 en 75 jaar dat in juli werd ondervraagd). De studie van dit jaar focuste op generatieve kunstmatige intelligentie.
 
Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de Belgen al gebruik heeft gemaakt van generatieve AI, maar dat dit vooral in een privécontext gebeurt. Slechts 29% van de gebruikers deed het in het kader van hun werk of opleiding. Dat is 7% van de totale bevolking.
 
Bovendien gaat het in de meeste gevallen niet om frequent gebruik van: slechts 20% gebruikt het wekelijks en 5% dagelijks.
 
Het onderzoek wijst ook op een zeker gebrek aan bewustzijn van de bias die deze tools kenmerkt - de beroemde "hallucinaties" - wat problematisch is.
 
Zoals verwacht blijkt ChatGPT veruit de bekendste en meest gebruikte tool: van de 23% van de respondenten die al een beroep deden op GEN AI, greep 43% naar de chatbot van OpenAI, ver voor My AI van Snapchat (8%) en Bing Chat, Google Bard, DALL-E 2 en Midjourney (elk 4%).
 
“We merken dat mensen AI vooral recreatief gebruiken, om de technologie uit te proberen en te zien wat ze te bieden heeft. De tools hebben nog geen vaste plek in onze workflow veroverd. In de toekomst verwachten we dat technologie vaker zal worden gebruikt om eenvoudige taken te automatiseren en zo de productiviteit te verhogen. Maar AI moet betrouwbaar zijn om een hoger en duurzamer adoptieniveau te bereiken”, aldus Vincent Fosty, TMT Industry Leader bij Deloitte België.
 
Bij wijze van voorbeeld vroeg de consultant ook ChatGPT naar zijn mening over de gevoeligheid van de Belgen voor AI. Antwoord: “Belgische consumenten zijn zich steeds meer bewust van de mogelijkheden van AI, wat een technofiele mindset weerspiegelt. Naarmate klanten zich meer bewust worden van AI, moeten bedrijven zich aanpassen om hun evoluerende verwachtingen te overtreffen.”
 
Deloitte zal deze studie presenteren tijdens een webinar op 23 november. Lees hier meer.

Archief / INTELLIGENCE