Fr

INTELLIGENCE

Het CIM overloopt zijn afgelopen jaar

Donderdag 25 April 2024

Het CIM overloopt zijn afgelopen jaar

“2023 was een cruciaal jaar voor het CIM en luidde het begin in van een grote transformatie. Onze missie werd geherdefinieerd met als doel onze stakeholders - de media, adverteerders en tussenpersonen - te ondersteunen bij het realiseren van hun impact en groei, met als hoofddoel het creëren van toegevoegde waarde voor het lokale ecosysteem”, aldus Stefan Lameire in de inleiding van het CIM-jaarverslag.
 
De CIM-voorzitter komt uiteraard terug op de nieuwe strategie en de nieuwe crossmediale en crossplatformmeting en herhaalt de wens om over te stappen op een ‘consumer-centric’ in plaats van een ‘media-centric’ benadering. Koenraad Deridder, CEO van CIM: “Bedoeling is om de consumptie van alle media in hun geheel te kunnen beschrijven. Daarom zal het tegen 2026 nodig zijn om over te stappen van het meten per medium naar een crossmediale studie, CIM One.”
 
Tot de belangrijkste resultaten in 2023 en de vooruitzichten voor 2024 behoren onder andere de verlenging van het CIM MediaWatch-panel tot juni 2025 en het feit dat de datavergaring voor de internetstudie uitsluitend gebaseerd zal zijn op first-party log-ins, in overeenstemming met de ontwikkelingen inzake privacynormen. In dit stadium zal het CIM ook manieren onderzoeken om de reikwijdte van het onderzoek uit te breiden naar sociale media en internationale streamers, zoals YouTube en Facebook, op alle devices, met inbegrip van CTV.
 
Aan audiozijde zullen de kijkcijfers voor Audio On Demand content later dit jaar worden gepubliceerd. Wat de pers betreft, zijn non-read formaten zoals podcasts en video's opgenomen in de Belgische Publishing Survey. Het CIM is ook van plan om de Technische Commissie Pers samen te voegen met de Technische Commissie Crossmedia, en zal in het bijzonder werken aan het creëren van synergiën tussen de Establishment Survey en de Target Group Monitor/Press.
 
Met het oog op een toekomstige Total Video-studie werkt het CIM ook aan de integratie van alle vormen van videoconsumptie in zijn tv-studie. De definitie van de reikwijdte van de webrating zal dit jaar verder worden uitgebreid, in het bijzonder door het uitgestelde bereik uit te breiden van zeven naar 28 dagen. Het CIM zal ook ratings publiceren voor exclusieve webcontent die voorheen alleen beschikbaar was op digitale platforms.
 
Tot slot maakt de Bioscoopstudie na een afwezigheid van een paar jaar een comeback, met een compleet nieuwe methodologie.

Archief / INTELLIGENCE