Fr

INTELLIGENCE

UMA Digital Benchmark: aandeel lokale spelers houdt stand met ongeveer 40%

Donderdag 10 Oktober 2024

UMA Digital Benchmark: aandeel lokale spelers houdt stand met ongeveer 40%

De UMA (United Media Agencies) en zijn vijf partnerbureaus hebben zopas hun benchmarkstudie over media-investeringen in digitale en offline kanalen in België afgewerkt voor de eerste zes maanden van 2024.
 
Het aandeel van digitale reclame in de totale reclamebestedingen groeit verder van 34 naar 37% tegenover dezelfde periode een jaar eerder; de verdeling van digitale reclame tussen lokale en internationale spelers blijft respectievelijk rond 40% en 60%.

Voor digitale kanalen waar sprake is van concurrentie tussen internationale platforms, d.w.z. digitale display, video en het aggregaat 'other digital', is het aandeel van internationale platformen nog steeds lager dan dat van lokale spelers.
Uit de opsplitsing per medium blijkt dat Total Video (TV + OLV) goed is voor een marktaandeel van 43%: televisie blijft het grootste medium voor radio (16%) en online video (ex-aequo met OOH), goed voor zo’n 10%. De benchmark wijst ook op een sterke stijging van SEA met een marktaandeel van meer dan 7%; hij bevestigt ook de trage erosie van display (6%)
 
Nieuw in het rapport zijn ook de data met betrekking tot DOOH, direct of via programmatic, met een aandeel dat twee keer hoger ligt dan dat van de bioscoop.
Bij de categorie ‘andere’ blijkt de doorbraak van native en audio reclame.
Als we kijken per sector investeerden retail (13%), automotive (12%) en de telco’s (8%) het meest in digitale reclame; de twee eerstgenoemd sectoren zijn ook de grootste investeerders in alle media samen.
 
Het volledige verslag met alle analyses per mediumtype zal volgende week beschikbaar zijn op de site van de UMA.

Archief / INTELLIGENCE