Fr

INTELLIGENCE

Tv-toestel nog steeds het favoriete device in Europa

Dinsdag 23 April 2024

Tv-toestel nog steeds het favoriete device in Europa

RTL Ad Alliance publiceerde zopas de derde editie van zijn ‘The New Life of the Living Room’ studie. Het onderzoek is gebaseerd op een kwantitatieve enquête in februari 2024 afgenomen bij 10.000 respondenten van 18 tot 64 jaar in een aantal Europese landen, waaronder voor het eerst oor het eerst ook in België, en deze keer ook de Verenigde Staten. Het onderzoek schetst een beeld van de tv- en videoconsumptie op hun tv-scherm en kan die voor het eerst vergelijken op beide continenten.
 
Uit de resultaten blijkt dat Europeanen eerder een voorkeur lijken te hebben voor hun televisietoestel voor de consumptie van videocontent (76% gebruikt het dagelijks), gaan de Amerikanen vaker voor kleinere schermen (74% gebruikt elke dag z’n smartphone én z’n tv-toestel).
 
Als we kijken naar het type content, blijft lineaire tv populair. 69% van de Europeanen keek minstens een keer (versus 68% van de Amerikanen). Europese kijkers kiezen vooral voor lineaire tv op hun tv-toestel, terwijl Amerikanen steeds vaker voor streaming en short form video kiezen.
 
Verder blijkt gratis door reclame ondersteunde streaming tv (FAST) en on-demand video (AVOD) beter ingeburgerd in de States dan in Europa: 62% van de Amerikanen kijkt minstens een keer per week naar ad-funded streaming content (versus amper een kwart van de Europeanen).
 
Een reden voor het verschil kan de verschillende tolerantieniveaus ten opzichte van advertenties zijn. Terwijl slechts een derde van de respondenten in de VS zich ergert aan videoadvertenties op eender welk platform, zijn de respondenten in Europa minder tolerant. Toch vinden Europese kijkers advertenties op AVOD- en SVOD-platforms minder irritant dan advertenties op elk ander platform, terwijl advertenties bij short video als het meest irritant worden ervaren door zowel Europese respondenten (57%) als respondenten in de VS (38%).
 
Tot slot lijken respondenten in alle regio’s last te hebben van keuzestress door het overdonderende aanbod van videocontent: meer dan 60% geeft aan soms niet te weten wat ze moeten kiezen.
 
Herbekijk de presentatie van de resultaten hier.

Archief / INTELLIGENCE