Fr

INTELLIGENCE

Havas Prosumers Report: AI geraakt maar traag ingeburgerd in België

Maandag 26 Augustus 2024

Havas Prosumers Report: AI geraakt maar traag ingeburgerd in België

Ondanks de uitgebreide media-aandacht die kunstmatige intelligentie genereert, blijft het gebruik van genAI bij de Belgische bevolking relatief beperkt. De perceptie van AI in het algemeen wordt bepaald door een sterker aanwezig wantrouwen bij onze landgenoten dan in andere landen. Dat blijkt uit een nieuw Prosumers-onderzoek van Havas dat de huidige perceptie en de toekomstperspectieven van AI blootlegt.
 
Het onderzoek dat MarketProbe in april voerde op 32 markten, bevroeg 14.000 mensen, van wie 510 in België.
 
Terwijl 65% van het ‘mainstream’ publiek (en 85% van de Prosumers) zegt al Gen AI-tools te hebben gebruikt, bedraagt dit percentage slechts 53% bij de Belgen: “Dit grote verschil wijst op een geringere vertrouwdheid met AI, wat het sterkere wantrouwen van de Belgen tegenover deze technologie zou kunnen verklaren. Deze lage inburgering heeft vaak te maken met een gebrek aan interesse of een beperkt gepercipieerd nut, vooral bij oudere groepen of mensen die in landelijke gebieden wonen,” analyseert Coline Ledroit, market & insights advisor bij Havas Medias België.
 
Het onderzoek stelt ook vast dat de impact van AI op de werkgelegenheid voelbaar is en dat die indruk breed gedeeld wordt, zowel in België als elders. 60% van de Belgische respondenten (tegenover 61% in het algemeen) gelooft dat er veel jobs zullen verdwijnen door AI. Op de vraag of ze denken dat AI hun eigen job in gevaar zal brengen, antwoordt 33% van de Belgen positief, tegenover 23% wereldwijd. “Deze kloof onthult een zekere afstand tussen de algemene perceptie van de risico's verbonden aan AI en de gepercipieerde impact op zichzelf”, merkt Coline Ledroit op.
 
Inzake perceptie denkt 56% van de Belgen dat AI de menselijke intelligentie zal inhalen, een cijfer dat aansluit bij het wereldwijde gemiddelde (53%). “Deze angst weerspiegelt de ongerustheid om de controle over almaar autonomere technologieën te verliezen, een gevoel dat grenzen en culturen overstijgt en aangemoedigd wordt door vaak distopische voorstellingen in de media.”
 
Belgen erkennen bijgevolg het belang van AI-training: 70% van onze landgenoten vindt het essentieel om jongeren te leren omgaan met AI-tools op school en 79% benadrukt de noodzaak om ook de ethische aspecten van AI te onderwijzen. Deze cijfers liggen iets lager dan de wereldwijde gemiddelden (respectievelijk 76% en 81%), maar ze tonen een sterke consensus over het belang van deze onderwerpen, vervolgt de Havas Media-expert. “AI-training mag zich niet beperken tot de technische aspecten, maar moet ook een grondige denkoefening over de ethische implicaties omvatten, om toekomstige generaties aldus voor te bereiden op de steeds meer geautomatiseerde en geconnecteerde wereld.”
 
Tot slot gelooft 44% van de Belgen ook dat AI kan helpen in de strijd tegen klimaatverandering en 48% dat het onze levensverwachting zal verlengen. Bovendien zegt 22% van de Belgen bereid te zijn een operatie te ondergaan met behulp van AI. Ook deze cijfers liggen lager dan de wereldwijde gemiddelden en bevestigen het heersende scepticisme over de toepassing van AI in gevoelige domeinen zoals gezondheid. “Toch heeft AI al aangetoond dat het een revolutie kan teweegbrengen in de medische zorg, van vroegtijdige diagnose tot gepersonaliseerde behandeling, wat eens te meer het belang onderstreept van sociale acceptatie voor de integratie van deze technologieën in ons leven,”, aldus Coline Ledroit.
 
De laatste conclusie van het onderzoek is dat generatieve AI een blijver is: dat gevoel wordt gedeeld door 90% van de respondenten (en 97% van de Prosumers).
 
“De afgelopen 18 maanden heeft AI veel aandacht gekregen in de media. Het is cruciaal om te begrijpen hoe er naar AI wordt gekeken en welke mogelijkheden het biedt om het leven van burgers en consumenten te verrijken, zodat het duurzaam kan worden geïntegreerd in merkstrategieën. De dualiteit tussen verwachtingen en bekommernissen opent een enorm veld van mogelijkheden voor het gebruik van AI door merken, zowel in hun producten en diensten als, bovenal, in hun relaties met consumenten”, besluit Hugues Rey, de CEO van Havas België.

Archief / INTELLIGENCE