Fr

INTELLIGENCE

België blijft in top 20 van de Global Soft Power Index van Brand Finance

Maandag 27 Mei 2024

België blijft in top 20 van de Global Soft Power Index van Brand Finance

Brand Finance onthulde de vijfde editie van zijn Global Soft Power Index. Die rangschikt de merkwaarde en invloed van 193 lidstaten van de Verenigde Naties, met een maximale score van 100 berekend op 55 criteria. De resultaten zijn gebaseerd op een vragenlijst die verstuurd werd naar meer dan 170.000 respondenten op meer dan 100 markten.

Elk land wordt beoordeeld op basis van zijn erkenning (het mentale beeld dat het oproept), zijn (gepercipieerde) invloed, zijn reputatie en de perceptie van zijn sterke punten rond de acht pijlers van soft power: Business & Trade, International Relations, Education & Science, Culture & Heritage, Governance, Media & Communication, Sustainable Future & People & Values.

In deze rangschikking staat België, net als in het vorige rapport, op de 20ste plaats met een score van 55,2/100. Ons land blijft stabiel op alle pijlers, met uitzondering van de duurzaamheidscriteria: die dalen.

De Verenigde Staten blijven de grote kampioen wat wereldwijde invloed betreft, met een score van 78,8/100 en een merkwaarde die wordt geschat op 32.271 miljard dollar. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk en China, dat van alle onderzochte landen zijn soft power het sterkst ziet groeien (+6,2 punten), met een geschatte merkwaarde van $ 19.960 miljard.

Het rapport benadrukt ook de spectaculair gestegen invloed van de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Qatar en Turkije (+14,3, van de 30ste naar de 25ste plaats) de afgelopen vijf jaar.

Archief / INTELLIGENCE