Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: audio streaming, waar betaalde consumptie overheerst

Zondag 9 Februari 2025

Seen from Space: audio streaming, waar betaalde consumptie overheerst

Naast de kracht van radio en nog steeds in livestreams, laat audiostreaming zich gelden als een onweerstaanbare kracht in ’s lands audioconsumptie. In 2021 ging 14,5% van de tijd die werd besteed aan audio naar streaming, maar dat percentage is nu gestegen tot 20,1%: een minuut op vijf dus. Een op drie zelfs bij jongeren onder de 25 jaar.
De cijfers komen uit de nieuwste editie van het CIM AudioTime-onderzoek, gebaseerd op data verzameld in oktober en november vorig jaar. Als we het principe van “aanwezig zijn waar het publiek is” toepassen, is audio streaming op het eerste gezicht dus een gouden kans voor reclame. Vooral voor Spotify, dat het audiostreaminglandschap domineert: driekwart van de digitale audioluistertijd gaat naar het Zweedse bedrijf, met een nog hogere verhouding in Vlaanderen.

Maar wat de reclamekansen betreft, is er een groot nadeel. Het onderzoek vroeg de 4.000 respondenten ook of hun digitale audioconsumptie betaald of gratis was. En daar wordt het verschil duidelijk tussen wat “sellable audience” wordt genoemd en “audience” in het algemeen. Bij Spotify bevestigt 63% van de respondenten klant te zijn van de premium optie. Slechts iets meer dan een derde heeft de optie ‘met reclame’.

En er is meer: de luisterduur ligt veel hoger bij de premium luisteraars. Er is een verschil van 80% in het voordeel van betalende gebruikers. Als je dus 100 minuten Spotify luistertijd neemt, hebben slechts 25 daarvan betrekking op gratis accounts.

Net als bij de nieuwsmedia is het engagement van betalende gebruikers, uitgedrukt in consumptietijd, veel groter dan dat van gratis gebruikers. Dit gedrag is des te opmerkelijker omdat het gros van de betaalde mediaconsumptie (niet alleen audio) tegenwoordig gebaseerd is op een ‘all you can eat’ abonnement, zoals Scandinavische onderzoekers het uitdrukken.

Als we nu kijken naar audiostreaming in zijn geheel, is de verdeling tussen de soorten toegang (betaald en gratis) iets evenwichtiger, maar ook hier is de duur van de consumptie door betaalde luisteraars veel hoger: 2/3 betaald, 1/3 gratis als we kijken naar de luistervolumes.

Kortom, het bereik dat kan worden verzilverd op de advertentiemarkt is beperkt in verhouding tot het totaal en moeilijker effectief te bereiken. En wat gebruikersprofielen betreft, is Spotify Premium een grote hit bij jongeren onder de 25 jaar en de meest bevoorrechte sociale groepen. Kortom, digitale audio is een kans, maar die kan slechts worden benut bij een fractie van het grote bereik waarop wordt prat gegaan.

Archief / INTELLIGENCE