Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Online privacy gaat over meer dan alleen maar cookies

Zondag 18 Augustus 2024

Seen from Space: Online privacy gaat over meer dan alleen maar cookies

Volgens Statscounter is de Chrome-browser van Google de onbetwiste marktleider in België, met 54% van het online geraadpleegde volume, en op zich meer dan de vijf volgende browsers in de rangschikking samen. De mogelijke verdwijning van de third-party cookies in Chrome waarvan nu wordt afgestapt, werd gezien als cruciaal. Los van het feit dat de third-party cookies dus behouden blijven, kondigde Google een oplossing aan die naar eigen zeggen de keuzevrijheid van gebruikers versterkt.

De cookiekwestie vertegenwoordigt overigens maar een van de elementen om een zekere mate van discretie online te garanderen. De CIM Establishment Survey (ES) stelt er acht voor, plus een niet nader gespecificeerde categorie ‘andere’. De Global Web Index (GWI) registreert er vijf. Cookie management bezet dus inderdaad een prominente plaats bij de middelen die de ES-respondenten aanhalen om hun privacy te garanderen: ongeveer 40% zegt sommige cookies te weigeren, 22% zegt ze te verwijderen. En bijna een op de vijf zegt zijn browserinstellingen aan te passen, wat ook kan leiden tot beperkingen voor cookies.
In totaal bevestigt meer dan twee derde van de ES-respondenten ten minste één van de in de vragenlijst voorgestelde methoden te gebruiken. Ook al betekent dit niet dat ze die systematisch en op alle gebruikte devices toepassen, het geeft wel aan dat mensen zich in aanzienlijke mate bewust zijn van de beschikbare middelen.

En de strategieën om de digitale privacy te beschermen verschillen ook aanzienlijk van profiel tot profiel. Hoewel er weinig verschil is in taal, spelen criteria zoals leeftijd en de sociaal-professionele categorie een belangrijke rol. Senioren, tieners en de minder bevoorrechte sociale categorieën lijken zich bijvoorbeeld veel minder zorgen te maken over hun privacy dan andere segmenten van de bevolking. Ook de gebruikte devices spelen een rol: mensen met een 'smart speaker' of minstens twee desktopcomputers hebben bijvoorbeeld een veel hoger dan gemiddeld beschermingsniveau, net als mensen die computers op het werk gebruiken. Kortom, het is waarschijnlijk een kwestie van vertrouwdheid met technologie.

Helaas zijn er geen gegevens beschikbaar die een verband leggen tussen browsergebruik en online privacybeschermingsgedrag. De GWI maakt het echter wel mogelijk om besturingssystemen (Android, Windows, MacOS, enz.) te vergelijken met online privacygedrag. Het zal niemand verbazen dat het ontbreken van enige beschermingsmaatregel vaker voorkomt op smartphones, of ze nu van de Apple-familie zijn of op Android draaien, en dat de meest uiteenlopende maatregelen worden aangetroffen op computers met Windows 10, gevolgd door computers met MacOS.

Samengevat kunnen we stellen dat de kwestie van de third-party cookies, die de adverteerderswereld de afgelopen vier (!) jaar zo sterk heeft beziggehouden, maar een aspect is van een bredere vraag: hoe ervoor zorgen dat internetgebruikers erop vertrouwen dat hun data verantwoord gebruikt worden in een context waarin reclame er momenteel voor zorgt dat diensten gratis worden aangeboden?

Archief / INTELLIGENCE