Fr

INTELLIGENCE

Imec.digimeter 2023: eerste lessen

Dinsdag 5 Maart 2024

Imec.digimeter 2023: eerste lessen

De gegevens in deze 16de editie van imec.digimeter hebben betrekking op een enquête die tussen september en november vorig jaar werd uitgevoerd bij 2.835 Vlaamse respondenten.

De studie is zeer uitgebreid en we lichten er paar onderwerpen uit, te beginnen met tv.

Ten eerste bevestigt de studie dat Vlaamse consumenten zich steeds minder uitsluitend laten leiden door wat een traditioneel tv-merk maakt, selecteert en programmeert: ze geven er de voorkeur aan hun eigen tv-ervaring samen te stellen door online en offline media actief te combineren via verschillende toestellen en platformen.

“Het zwaartepunt van de kijkgewoonten van Vlamingen ligt steeds meer online”, aldus de auteurs van het onderzoek op. Live (en uitgesteld) tv-kijken neemt af en cord-cutting breidt uit. Dit weerhoudt lokale merken er niet van om een belangrijke rol te blijven spelen in de televisie-ervaring via hun eigen platforms.” Volgens de auteurs van het onderzoek groeien deze platformen zelfs sneller dan de streamers.
In dit opzicht bevestigt de Digimeter ook de leidende positie van Netflix: die haalt een bereik van 48%, ruim voor Disney+ (21%), Streamz (15%) en Amazon Prime Video (9%).

Het onderzoek merkt echter op dat Netflix te kampen heeft met een iets hoger verloop dan zijn rivalen. Hoewel het bereik bij jongeren aanzienlijk blijft (70% bij de 18- tot 24-jarigen en 71% bij de 25- tot 34-jarigen), daalt het bereik op deze doelgroepen en is het percentage mensen dat een abonnement opzegt veel hoger (ongeveer 10%). Dit kan deels worden verklaard door strengere regels voor het delen van accounts, aldus de auteurs van het onderzoek.

Archief / INTELLIGENCE