Fr

INTELLIGENCE

VIA schat aandeel van lokale broadcasters goed voor 83% van audioreclame

Donderdag 20 Februari 2025

VIA schat aandeel van lokale broadcasters goed voor 83% van audioreclame

In het verlengde van het CIM Audio time onderzoek dat de Belgische audioconsumptie in kaart brengt, komt VIA met aan analyse waaruit het belang van radio als voornaamste uitzendkanaal voor reclame blijkt, ook bij jongere doelgroepen.
 
De analyse spitst zich toe op de audioconsumptie die reclame kunnen dragen (dus zonder Betaald ad-free streamen, Muziek via Video en Muziek in eigendom) en schat vervolgens een share of audio advertising voor elk kanaal.
 
Op live radio vertegenwoordigt reclame gemiddeld 8,3%; bij podcasts gaat 1,3% van de tijd die wordt besteed aan het luisteren naar een podcast aar het luisteren van reclame. Op Spotify wordt het aandeel van de tijd die wordt besteed aan het luisteren naar reclame geschat op 15,6%.
 
Anderzijds kruiste de vereniging het aandeel van reclame met de totale luisterduur van elk kanaal; op basis van die berekening kan worden ingeschat dat de 18-54 jaar dagelijks gemiddeld met bijna 16 minuten audio reclame geconfronteerd worden.
 
Daarvan gaat 83% naar radio (FM, DAB, online via tv): 80% in het zuiden van het land en 84% in het noorden. Bij jonge doelgroepen (18-34) daalt dit aandeel maar bedraagt toch nog steeds 71%.
Meer details over deze analyse hier.

Archief / INTELLIGENCE