Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Radio en audio: live is life

Zondag 25 Februari 2024

Seen from Space - Radio en audio: live is life

Nadat ze in 2020 ingevoerd werden als onderdeel van de CIM RAM-studie, vormen de vragen over audiogewoonten ondertussen een mooie reeks data. Ze vertonen geen revolutionaire verschuivingen, maar wijzen op langzame veranderingen of zelfs het ontbreken daaraan.
De vragen analyseren een tiental audiobronnen op basis van een heel algemene vraag: “Heeft u de afgelopen maanden geluisterd naar...?”, gevolgd door de klassieke opsomming van FM, DAB+, internet (inclusief via aggregators zoals Radioplayer.be) of televisieprogramma's die live worden “beluisterd”, maar ook time-shifted listening.

Met 'Total Audio' in het achterhoofd wordt ook gekeken naar de verschillende muziekopties: offline, audio streaming (Spotify & Co-) of via videoplatformen zoals YouTube. Plus originele podcasts (en dus impliciet tegengesteld aan heruitzendingen die te vinden zijn in uitgestelde radioprogramma’s): deze laatste vragen zijn weggevallen uit de laatste twee golven van het radio-onderzoek in 2023.

Onze gegevens over deze twee luistermodi - podcasts en uitgesteld beluisterde radio - zijn daarom beperkt tot de periode januari-april 2023. Dit kan te wijten zijn aan de bekommernis om niet te overlappen met de Audio Time-studie die ook dieper ingaat op ‘on demand’ audio. In ieder geval is de evolutie van beide luisterwijzen zeer beperkt in de CIM-radiogegevens. Maar dat is niet alles: Audio Time concludeert ook dat deze luistervorm ongeveer stagneert.

Het Digital News Report van Reuters rapporteert dan weer een grotere penetratie van podcasts, maar wijst ook op hun stabiele penetratie door de jaren heen. Bij radio is live radio dus nog steeds het sterkst vertegenwoordigd: er wordt geluisterd via een scala aan verschillende platforms, maar FM – de analoge technologie van vroeger – neemt nog steeds het leeuwendeel voor z’n rekening.

DAB+ is dan wel moderner, maar vervangt bestaande toestellen niet zo snel: het baant zich een weg, in een sneller tempo in Vlaanderen, maar voorlopig blijft het een goede tweede in de rangschikking. Ter herinnering, deze zeer algemene gegevens zeggen niets over de gebruiksfrequentie van de verschillende audio-opties, of de tijd die aan elk wordt besteed (dat is de taak van een studie zoals Audio Time). Wat hier wordt gemeten is meer de awareness.

Terwijl podcasts en uitgestelde radioconsumptie verdwenen zijn uit de vragen in de radiostudie, zijn de vragen met betrekking tot muziek luisteren gebleven, waardoor we een trend over vier jaar kunnen volgen. Deze trend toont een gestage toename van muziekstreaming. Met een bijna gelijke penetratie afhankelijk van de taal van de respondenten, is deze luistermodus nu de grootste uitdager van live radio. Met drie uur luisteren per dag blijft radio een veilige keuze.

Archief / INTELLIGENCE