Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Vertrouwen en media, evidenties en paradoxen

Zondag 14 April 2024

Seen from Space: Vertrouwen en media, evidenties en paradoxen

De vereniging van Franstalige dagbladuitgevers heeft net een grote campagne gelanceerd om haar engagement voor kwaliteit en betrouwbaarheid van de gepubliceerde content naar voren te schuiven. Een mooie aanleiding om in de resultaten van het Digital News Report van de Universiteit van Oxford te duiken, en meer bepaald in de Belgische cijfers.

Een van de hoofdstukken van dit onderzoek gaat precies over vertrouwen, met verschillende vragen waaruit we er twee selecteerden: ‘Ik vind dat je het merendeel van het nieuws meestal kunt vertrouwen’ en ‘Ik denk dat ik het meeste nieuws dat ik zelf gebruik doorgaans kan vertrouwen’. Allebei moesten ze worden beoordeeld aan de hand van een score op vijf.

Deze twee vragen werden gekruist met het gebruik van een medium als belangrijkste informatiebron. En wat blijkt? Dat de manier waarop we nieuws vergaren wel degelijk invloed heeft op het vertrouwen dat we erin hebben. Een aantal vaststellingen is evident, wat niet belet dat er ook paradoxen zijn.
Bij de evidenties vermelden we de goede prestatie van kranten in termen van vertrouwen, wat de campagne van de uitgevers legitimeert. Feit blijft dat print nog steeds meer vertrouwen inspireert dan nieuws dat online gepubliceerd wordt door dezelfde kranten: papier wordt nog steeds gezien als een indicator van kwaliteit.

Televisienieuws – nog steeds de belangrijkste nieuwsbron voor een groot deel van de Belgen, zowel de Vlamingen als de Franstaligen - wordt ook nog altijd massaal vertrouwd.

We stuiten op een zekere paradox als we kijken naar sociale netwerken. Ze zijn geen marginale bron van informatie: 14% van de respondenten uit het onderzoek bevestigde het grootste deel van hun nieuws op Facebook en soortgelijke sites te rapen. Tegelijk zegt slechts een minderheid te vertrouwen wat ze daar vinden, ook in wat ze persoonlijk consumeren. Ook de magazines inspireren verbazend weinig vertrouwen bij hun gebruikers.

Er zijn twee punten die hier naar voren moeten worden gebracht: aan de ene kant is het aandeel van mensen die aangeven dat ze het meeste nieuws uit magazines haalt erg laag - wat te verwachten is - en aan de andere kant is dit veelzijdige medium ook een bron van vermaak. De informatieve functie komt met andere woorden niet op de eerste plaats.

Tot slot preciseren we nog dat het geheel van consumenten van traditionele media, d.w.z. televisie, radio en de pers, gekenmerkt wordt door de hoogste vertrouwensratio's. Hoewel online nieuws onmiskenbaar populair is, moet het nog een weg afleggen, zelfs als het afkomstig is van persuitgevers.

Archief / INTELLIGENCE