Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: De paradox van de sociale media (onder andere) in Vlaanderen

Vrijdag 8 Maart 2024

Seen from Space: De paradox van de sociale media (onder andere) in Vlaanderen

De Digimeter bestaat al een hele tijd: de eerste resultaten van deze jaarlijkse studie in Vlaanderen dateren al van 2009. De recente publicatie van het (lijvige) rapport voor 2023 kadert dus in een traditie die we alleen maar kunnen toejuichen. Het bevat de resultaten van een enquête die tussen september en begin november van dit jaar werd uitgevoerd bij meer dan 2.800 respondenten van 18 jaar en ouder die in Vlaanderen wonen.

De uitgebreide vragenlijst behandelt verschillende aspecten van de digitale ervaring, met enkele vrij originele invalshoeken, zoals de vragen over de houding tegenover sociale media die we weergeven in onze grafieken en die ondertussen ook al kan bogen op een beperkte historiek.
Op basis van de waargenomen veranderingen heeft iniatiefnemer imec het over de ‘afhankelijkheidsparadox’.

De Digimeter 2023 stelt een relatieve stabiliteit vast in het gebruik van sociale netwerken. Tegelijkertijd vindt meer dan 60% van de gebruikers dat diezelfde sociale netwerken te veel tijd opslorpen. Dit percentage is bijna verdubbeld sinds de vraag voor het eerst werd gesteld in 2017. Vergeleken met andere percepties met betrekking tot de sociale media is het tijdrovende aspect redelijk gelijkmatig verdeeld.

Meer dan een op de vier respondenten (27%) zegt geen dag zonder Facebook & Co te kunnen, een percentage dat stijgt tot 40% bij de jongeren onder de 25 jaar. Op dit punt blijkt leeftijd een veel belangrijkere factor dan inkomen. Het is ook vermeldenswaard dat de significante stijging van het aantal mensen dat een product koopt als gevolg van sociale netwerken, gestegen is van 34% in 2022 naar 44% in 2023 en dat deze groei samenhangt met de stevig gestegen populariteit van deze praktijk bij de 44-plussers (voor alle duidelijkheid: de vraag peilt naar het feit of de sociale media de respondent er al toe hebben aangezet een product te kopen (bijvoorbeeld via een influencer, een advertentie op sociale media, een post van een bedrijf, enz.).

Tot slot, en ook dit kan deel uitmaken van de paradox, zien we dat de “fear of missing out” afneemt. De stelling “Zonder sociale media heb ik het gevoel dat ik veel nieuws en gebeurtenissen mis” is in feite aanzienlijk minder populair sinds haar eerste vermelding. Ter herinnering, de resultaten van Digimeter zijn beperkt tot Nederlandstalige respondenten die in Vlaanderen en buiten Brussel wonen. Is dit een reden om aan te nemen dat ze niet op zijn minst geëxtrapoleerd kunnen worden naar elders? Neen natuurlijk: sociale netwerken zijn globaal en overal, dus het gedrag van Vlaamse gebruikers zou niet fundamenteel moeten verschillen van dat van Franstaligen!

Archief / INTELLIGENCE