Fr

INTELLIGENCE

CIM RAM: meer van hetzelfde

Woensdag 19 Juni 2024

CIM RAM: meer van hetzelfde

Het CIM publiceerde zopas de resultaten uit de recentste golf van zijn RAM-studie, gevoerd door GfK. Die betreft de periode van januari tot en met april dit jaar en maakte opnieuw gebruik van vier rekruteringsbronnen: face-to-face (45%), online (28%), telefonisch (18%) en het CIM MediaWatch-panel (9%).

In Vlaanderen worden de trends die zich bij de vorige golf in februari aftekenden, nog duidelijker.
 
Radio 2 blijft de grootste zender van Vlaanderen, met een marktaandeel van 25,2% en 1.095.760 luisteraars op een gemiddelde dag.
 
Op twee vinden we ook deze keer Qmusic dat zowel zijn marktaandeel als zijn totale aantal luisteraars ziet dalen (12,7%, -1,5%, goed voor 742.540 luisteraars). Joe maakt de top drie volledig met een stabiel marktaandeel van 11,5% (wat te danken is aan de toegenomen luisterduur want het aantal luisteraars op een gemiddelde dag daalt tot 493.180).
 
StuBru ziet zijn totale aantal luisteraars dan weer stijgen tot 493.400, wat de zender een marktaandeel van 8,9% oplevert. Zijn collega’s van Radio 1 registreren een lichte daling tegenover de vorige golf, maar vertegenwoordigen een vergelijkbaar marktaandeel van 8,4%, goed voor 563.730 luisteraars. De mooiste prestatie van deze golf wordt neergezet door MNM dat zijn marktaandeel versterkt tot 6,4% (en 438.190 luisteraars).
 
Nostalgie blijft dalen zowel in marktaandeel (3%) als in gemiddeld aantal luisteraars (nog 187.120). Tegelijk bereikt Nostalgie Plus 99.280 luisteraars, goed voor een marktaandeel van 1,8%. “Er bestaat duidelijk een naamsverwarring tussen de stations, die wellicht ook in deze golf nog zichtbaar is”, aldus de Play-zenders in een persbericht. “We geloven erg in het potentieel van onze beide zenders, maar de verhouding lijkt op dit moment niet te kloppen. Wij zijn hierover constructief met het CIM in overleg gegaan en er zijn maatregelen getroffen, om die mogelijke verwarring in de toekomst te beperken. Voor de golf die vandaag gepubliceerd is, werden die maatregelen nog niet ingevoerd (de meting was al bezig toen het overleg gebeurde), vanaf de volgende golf zijn die maatregelen wel aanwezig. De resultaten van de volgende meting zullen in oktober 2024 gepubliceerd worden.”
 
Willy heeft ondertussen en sinds de vorige golf Klara ingehaald: eerstgenoemde vertegenwoordigt een marktaandeel van 2% en bereikt 104.250 luisteraars een lichte daling in vergelijking tot de vorige uitzonderlijke golf, terwijl Klara afklokt op 1,9% en 136.770 luisteraars.
Radio Contact scoort in de winter
In het zuiden gaat de strijd om marktaandeel verder tussen Nostalgie en Contact. Laatstgenoemde haalt het beste uit zijn nieuwe branding, met een marktaandeel van 15,7% tegenover 14,4% voor de radio van NGroup. De zender met de dolfijn is ook nummer één bij de 18-54-jarigen (21,3%). Het aantal luisteraars op een gemiddelde dag is stabiel (475.370), maar met een vrij sterke stijging van de luisterduur (van 156' naar 165').
Nostalgie van zijn kant blijft leider wat betreft het aantal luisteraars (504.700), een stijging van 5%, maar ziet zijn luisterduur met 13’ dalen tot 143’.
 
Bij de doelgroep 12+ staat VivaCité op de derde plaats met een marktaandeel van 13%; de RTBF-zender tekent een lichte daling op, zowel betreffende het aantal luisteraars (479.000) als wat de luisterduur betreft (136’). Daarna volgt Classic 21 (10,6%) dat belRTL (10%) inhaalt (10%), met een stijging van 10% tot 355.320 luisteraars tegenover 395.630 voor belRTL dat stabiel blijft en 287.250 voor La Première dat daalt.
 
Challenger Fun Radio ziet zijn aantal luisteraars stijgen met 41% tot bijna 126.000 luisteraars die ook nog eens langer luisterden (101’). De zender blijft weliswaar nog steeds ver achter bij NRJ met zijn 234.000 luisteraars, maar komt steeds dichter in de buurt van Tipik (153.000).

Deze evolutie voorspelt alleszins veel goeds voor de nieuwe eigenaar IPM en regie RMB die ook verantwoordelijk is voor de commercialisering van het radiostation met de panter.

Archief / INTELLIGENCE