Fr

AGENCIES

Maarten Vanthemsche (BBDO): "Onze intentie? Elk project, los van zijn omvang, grootsheid meegeven"

Zondag 13 April 2025

Maarten Vanthemsche (BBDO):

Omnicom Advertising Group (OAG), de structuur die de bureaus TBWA en BBDO overkoepelt en in België geleid wordt door Kris Govaerts en Bert Denis, bestaat precies een jaar. In het verlengde daarvan integreerde de groep DVLR DDB in het BBDO-geheel dat sindsdien onder die naam alleen werkt. Exit Think BBDO en darwin dus.
 
Hun eerste kaarsje blazen Maarten Vanthemsche (CEO) en Kwint De Meyer (chief creative officer) uit met enige opluchting, maar vooral met veel trots en ambitie, net als de rest van het management bestaande uit Sofie Verstreken (chief strategy officer), Johan Roelandt (chief creative officer) et Patrick Clymans (chief operations officer).

Wat voor balans maken jullie op na het eerste jaar van het nieuwe BBDO?
 
Maarten Vanthemsche: Onze absolute prioriteit was om de activiteiten te stabiliseren, door te gaan voor een bewust eenvoudige aanpak en de ambitie om een groot bureau te runnen, maar wél met de flexibiliteit en de instelling van een kleine, wendbare organisatie.
 
Objectief gezien hebben we onze roadmap gevolgd, zijn we op koers gebleven en hebben we – belangrijker nog – onze doelen gehaald.
 
Is de integratie nu volledig afgerond?
 
Operationeel gezien wel ja. Maar op menselijk vlak – emoties, bedrijfscultuur – is er nog tijd nodig om alles écht op één lijn te krijgen.
 
Maar in feite staan we nog maar aan het begin. De komende vijf jaar zullen onze activiteiten ingrijpend veranderen, onder meer door technologische ontwikkelingen en onze creatieve ambities. Dit is echt nog maar de startfase van een lang en boeiend traject.
 
Wat was het moeilijkst om te realiseren?
 
Kwint De Meyer: Eerlijk? Ik had het lastiger verwacht. Als iemand me een jaar geleden had gezegd dat we nu al zover zouden staan, had ik meteen getekend.
 
Ik ben dus enorm blij met hoe het nu loopt – intern, met de teams, maar ook extern en wat de afgeronde én lopende projecten betreft.
 
Nu moeten we verder stabiliseren en ook de individuele talenten beter in kaart brengen, omdat we zien dat sommige mensen zich nog niet optimaal hebben kunnen ontplooien in samenwerking met anderen.
 
Maarten Vanthemsche: In het algemeen zijn mensen gerustgesteld en tevreden met waar we nu staan: we hebben één duidelijke, eenvoudige naam – en dat is een helder en sterk vertrekpunt.
 
Daar ben ik echt blij om en het bevestigt ook dat de keuze om alles samen te brengen onder de naam BBDO absoluut de juiste beslissing was.
 
En wat was het makkelijkst?
 
Kwint De Meyer: Het makkelijkste? Het besef hoe magisch ons vak kan zijn, als getalenteerde mensen samenkomen rond een goed briefing en grote ambities delen.
 
Dankzij de integratie kunnen we vandaag rekenen op heel wat getalenteerde collega’s. Samen rond de tafel zitten om concreet te werken aan een ambitieus project, dat is zonder twijfel het fijnste moment. Dan voel je écht het positieve effect van onze keuze om de wendbaarheid van een klein bureau te combineren met de kracht van een grote groep.
 
Maarten Vanthemsche: Het geheim? We hebben snel gehandeld. We hadden eindeloos kunnen vergaderen, plannen en alles tot in detail kunnen bespreken, maar in plaats daarvan hebben we gekozen om er gewoon voor te gaan - en die beslissing is cruciaal gebleken om onze ambities waar te maken.
 
Voor mij was het makkelijkste en het meest waardevolle precies dat we al die ellenlange presentaties en al dat gepalaver achterwege gelaten hebben, dat we meteen dingen uitgeprobeerd hebben en geleerd hebben uit de resultaten.
 
Wat is er fundamenteel veranderd in die 12 maanden?

Kwint De Meyer: Eerst heerste er toch wat onzekerheid binnen de teams, zowel bij BBDO als bij DVLR DDB. Je voelde duidelijk een zekere ongerustheid over wat er zou veranderen en wat de toekomst zou brengen.
 
Vandaag is de sfeer veel relaxter en positiever. De drive om vooruit te gaan is duidelijk voelbaar en dat geldt ook voor het gedeelde geloof in ons gezamenlijke project, het rotsvaste vertrouwen in waar we naartoe willen. Dat is een fantastisch vertrekpunt voor de toekomst.
 
Groei en new business beschouwden jullie een jaar geleden naar eigen zeggen als de belangrijkste prioriteit. Hoe staat het daarmee?

Maarten Vanthemsche: Onze eerste prioriteit was om onze bestaande klanten gerust te stellen. In een periode vol veranderingen wilden we hen duidelijk maken dat zij nog steeds op de eerste plaats komen. We hebben ze ook uitgelegd dat alle veranderingen – zelfs de moeilijke – uiteindelijk in hun voordeel waren.
 
Wat de commerciële groei betreft: ook daar zijn we heel tevreden met de resultaten. Zo hebben we mooie nieuwe klanten binnengehaald, zoals KFC, Guylian en het dierenvoedingsmerk Wellness Core. Er zullen binnenkort nog andere plannen volgen, maar ik kan ze nog niet officieel bevestigen.
 
Kwint De Meyer: Ik ben echt bijzonder blij dat onze klanten trouw zijn gebleven en ook dat ze duidelijk hun tevredenheid uiten over ons werk. Het was een jaar vol veranderingen, dus het zou perfect normaal geweest zijn als sommige klanten zich zorgen hadden gemaakt of zelfs waren weggegaan. Maar dat is amper gebeurd (alleen Come a Casa is vertrokken, nvdr). Dat is zonder twijfel een van onze grootste successen.
 
Wat zijn jullie doelstellingen en ambities voor de komende 12 maanden?
 
Maarten Vanthemsche: We willen het beste bureau van België worden – zowel professioneel als menselijk. We willen een omgeving creëren waarin onze teams graag werken, zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. We koesteren de ambitie om grootse dingen te realiseren met een gelukkig en gemotiveerd team.
 
Kwint De Meyer: Een van onze belangrijkste doelstellingen is de versterking van interne verbinding. Daarvoor hebben we al stappen in gezet, maar we willen nog verder gaan.
 
Binnen het bureau zijn er nog veel kansen om de samenwerking tussen verschillende disciplines te stimuleren. We hebben bewust gekozen voor een vlakke structuur, juist om dit soort interacties en experimenten te vergemakkelijken. Want precies die wendbaarheid is wat ons onderscheidt op de markt.
 
En dat voel je – zowel intern, als in de campagnes die we maken. Ik ben ervan overtuigd dat dit de juiste aanpak is om duurzaam te groeien.
 
Nog een laatste woord?
 
Maarten Vanthemsche: Toeval of niet, onze nieuwe dynamiek sluit perfect aan bij de internationale strategie die de groep zopas lanceerde onder het motto ‘Do big things.’ Na een jaar waarin we vooral intern hebben geconsolideerd, kunnen we nu vol vertrouwen deze rebranding en nieuwe strategische ambities omarmen.
 
Kwint De Meyer: Dat internationale mantra is exact de volgende stap voor ons. We zijn er nu klaar voor om projecten aan te pakken die – zonder per se gigantisch te zijn – wel echt groots aanvoelen. We willen groot genoeg zijn om impact te maken, maar tegelijk wendbaar en responsief blijven. Deze nieuwe positionering is misschien niet volledig uniek, maar ze wordt oprecht gedragen binnen het team. Het is een gezamenlijke ambitie die ons motiveert – en ze komt op een perfect moment voor ons bureau.
 
Maarten Vanthemsche: Het gaat niet zozeer om de groei om groot te zijn – want dat leidt vaak tot bureaucratie en belemmert echte verandering. Wat voor ons telt, is groots denken en groots handelen. We willen elke opdracht – groot of klein – aanpakken met diezelfde grootse ambitie.
 
Tegelijk is het enige nadeel aan de naam BBDO dat sommigen meteen denken aan een groot bureau dat alleen grote campagnes doet. Dat beeld willen we bijstellen: elk project verdient het om met grootsheid benaderd te worden, ongeacht de omvang. We willen echt het verschil maken met verrassende en gevarieerde campagnes – ook voor bescheiden projecten.

Archief / AGENCIES