Fr

AGENCIES

dentsu gaat opnieuw focussen op media om rentabiliteit te herstellen

Maandag 17 Februari 2025

dentsu gaat opnieuw focussen op media om rentabiliteit te herstellen

Terwijl de dentsu-groep met een organische groei -0,1%, een verliesgevend boekjaar en een aanzienlijke goodwill-afschrijving een kwakkeljaar achter de rug heeft, kondigde CEO Hiroshi Igarashi een nieuw managementsplan voor 2025-2027 aan.
 
Het doel van dit plan is om “de groeistrategie gebaseerd op fusies en overnames uit het verleden te heroverwegen om terug te keren naar solide organische groei”. Meer specifiek streeft dentsu naar +4% voor 2027, met een operationele marge van 16-17%. Om dit te bereiken wil de groep zich richten op het herstellen van de rentabiliteit en het concurrentievermogen op internationaal niveau, het herevalueren van slecht presterende activiteiten en het versterken van de mediacapaciteiten in de belangrijkste markten, terwijl het blijft investeren in data, technologie en talent.
 
Ondanks een stijging van de netto jaaromzet met 5,7% boekte dentsu in 2024 een verlies van $820 miljoen (vergeleken met een winst van bijna $340 miljoen een jaar eerder). Dit verlies was voornamelijk te wijten aan een afwaardering van de goodwill met $1,38 miljard op de waarde van de activiteiten, voornamelijk in de EMEA-regio. Naar aanleiding van dit verlies heeft dentsu zijn winstverwachtingen voor 2025 naar beneden bijgesteld, waarbij de organische groei wordt geschat op ongeveer 1% en een operationele marge van 12%.

Archief / AGENCIES