Fr

AGENCIES

Omnicom + IPG: de integratiekwestie, door Fred Bouchar (MM)

Donderdag 12 December 2024

Omnicom + IPG: de integratiekwestie, door Fred Bouchar (MM)

Het was beslist het grote nieuws van de afgelopen week. We bedoelen natuurlijk de aangekondigde fusie tussen Omnicom en IPG die zich aldus opmaken om een nieuwe bladzijde te schrijven in de geschiedenis van de reclame. Als ze goedgekeurd wordt door de Amerikaanse mededingingsautoriteiten, zou deze samensmelting tussen Omnicom en Interpublic in de tweede helft van 2025 rond moeten zijn. Op dat moment begint het echte werk, want dit wordt waarschijnlijk het grootste en meest complexe integratieproces dat de sector ooit heeft meegemaakt. Het gaat immers niet om de simpele samenvoeging van twee doordeweekse bureaunetwerken, maar over twee holdings met tienduizenden werknemers en bijna 200 bureaumerken.
 
Deze integratiefase zou een kans kunnen creëren voor meer wendbare spelers.
 
Sommigen denken dat de fusie een negatieve impact zal hebben op de groei van Omnicom op middellange termijn, terwijl anderen zich afvragen welke voordelen de klanten hebben bij dit manoeuvre. Talrijke studies bevestigen dat adverteerders in de allereerste plaats wendbaarheid, innovatie en creativiteit verwachten van hun bureaus. Omvang is geen issue meer, behalve misschien wat mediabuying betreft. Wat dat laatste betreft, zou het gewicht van de nieuwe Omnicom-groep en kostbare troef kunnen blijken.
 
Volgens de prognoses van COMvergence voor 2024 zou het gecombineerde marktaandeel van OMG en Mediabrands wereldwijd 32% bedragen, tegenover 28% voor GroupM en 24% voor Publicis.
Hoewel de combinatie OMG + Mediabrands de grootste zou zijn op de Amerikaanse markten, zou ze toch kleiner blijven dan GroupM in de APAC- en EMEA-zones. Volgens de laatste UMA-cijfers voor België vertegenwoordigen de Amerikanen hier 31%, de Britten 27%  en de Fransen 10%. Daarbij komt nog 11% van Space, dat 50/50 in handen is van Publicis en GroupM. 
 
Maar hoewel de consolidatie van de mediabillings nog steeds een hefboom is voor traditionele mediabuying, zijn het in digitale tijden als de onze duidelijk data en aanverwante technologieën die ieders aandacht wegdragen.
 
Zoals onze collega Nicolas Jaimes opmerkt, wordt Publicis gewaardeerd op 1,9 keer zijn netto-omzet, terwijl de rest van de holdings gemiddeld op 1,2 haalt. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het belang dat bij Publicis Groupe wordt gehecht aan geïntegreerde data en bijhorende technologieën: met Epsilon (data), Influential (influencer marketing), via CitrusAd (retail media), Profitero en Mars United (commerce) is Publicis een modelleerling op het gebied van integratie.
 
Zal Omnicom zich door deze strategie laten inspireren? Wat dat betreft zouden het Interact-platform, verrijkt met de gegevens van Acxiom, en de expertise van Kinesso zouden de assets in de technologiestack van ’s werelds nieuwe nummer één moeten versterken, van Omni tot Flywheel.
 
Dichter bij huis
 
Als voormalig CFO van OMG en oprichter van fma Belgium gelooft Geert Debruyne dat de effecten van de fusie pas over twee jaar merkbaar zullen zijn: “De business cases zullen eerst ontwikkeld worden in de landen waar veel op het spel staat en pas in een derde of vierde fase hier bij ons.” Vanaf dan zullen de pitches volgens hem in 2026 intensiever worden.
 
Debruyne maakt van de gelegenheid gebruik om zijn visie te delen: hij gaat uit van een fusie tussen OMD en Initiative enerzijds en tussen PHD en UM anderzijds. Eerstgenoemde zou zich positioneren als de onbetwiste leider op de Belgische markt, terwijl de tweede op gelijke hoogte zou komen met de huidige leider, Mindshare (uiteraard op basis van de UMA-cijfers voor 2023).
 
De expert voorspelt nog andere neveneffecten: in plaats van een mogelijke fusie tussen de rivalen Publicis en Havas, ziet hij eerder de overname van WPP door Accenture... Of Mark, Gio en Gino hem daarin zullen volgen, is een andere vraag.
 
In afwachting van het vervolg raden we je graag de ‘sequel’ van de traditionele videowensen van Arthur Sadoun aan: die vormt in feite de perfecte samenvatting van al wat we hierboven uitlegden.
 
Ook hij had de onverwachte move van zijn Amerikaanse rivalen niet zien aankomen, maar  wat maakt het ook uit. Hij ziet de deal liever als een echte kans. “Nu de sector steeds meer wordt uitgedaagd door de financiële markten, zal deze concentratie binnen drie wereldwijde groepen alle spelers ten goede komen”, zegt hij.
 
Een verrassende redenering die veronderstelt dat de buren van Publicis door hun huis groter te maken beter gepercipieerd zullen worden door de analisten.

Archief / AGENCIES