Fr

AGENCIES

UMA-rankings 2024: GroupM bevestigt leiderspositie

Vrijdag 7 Februari 2025

UMA-rankings 2024: GroupM bevestigt leiderspositie

De UMA publiceerde zopas haar traditionele ranglijsten gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de omzet van haar leden in 2024 in totaal groeide met 4%, goed voor een bedrag van € 1,315 miljard. Dat is een stijging van 12% in in vijf jaar, merkt de vereniging van mediabureaus op. 
 
GroupM verstevigt zijn leiderspositie met een marktaandeel van bijna 32%, dankzij een groei met dubbele cijfers in elk van zijn drie bureaus. Daarbij consolideert Mindshare (+27%) zijn eerste plaats in de individuele ranglijst.

Daarna volgen Space (-1%) en EssenceMediacom (+21%), dat twee plaatsen vooruitging.

Naast Mindshare heeft Wavemaker de sterkste relatieve groei gerealiseerd (+25%); het bureau is ook twee plaatsen gestegen in de rangschikking.
 
Op tien vinden we dentsu dat stilaan zijn comeback bevestigt: +13% in 2023 en +18% vorig jaar. Publicis Groupe daarentegen kende opnieuw een vrij forse daling (-11%).
Op groepsniveau bezetten IPG Mediabrands (-8%) en Omnicom Group (-4%) - de onderdelen van de nieuwe Omnicom-structuur - de podiumplaatsen, samen met WPP. Hun gecumuleerde marktaandeel (29,3%) blijft weliswaar onder dat van de mediadivisie van WPP onder leiding van Gino Baeck (foto).
Nog even vermelden dat het aantal werknemers aansluit bij de groei van de totale omzet. In 2024 steeg het aantal werknemers binnen de UMA-teams met 4%. Samen vertegenwoordigen de UMA-mediabureaus nu 996 FTE-jobs.

Archief / AGENCIES