Fr

AGENCIES

Yves Baudechon over zijn nieuwe leven bij Ogilvy, van minderheidsaandeelhouder tot werknemer

Zondag 2 Februari 2025

Yves Baudechon over zijn nieuwe leven bij Ogilvy, van minderheidsaandeelhouder tot werknemer

We kennen allemaal het succesverhaal van Social.Lab dat Gilles Bindels en Yves Baudechon in 2010 oprichtten in Brussel. Al snel kregen ze het gezelschap van Benjamin Snyers en Cédric van Kan en eind 2013 stapte WPP in het kapitaal. In 2016 volgde dan de fusie met Ogilvy waaruit Ogilvy Social.Lab ontstond. Dat leidde tot de ontwikkeling van 'social agencies' in 16 landen en hun integratie. Het merk-dna van Social.Lab blijft met andere woorden als een rode draad doorheen het hele Ogilvy-netwerk lopen.

Dit succes zorgde ervoor dat Andy Main, de toenmalige CEO van Ogilvy worldwide, medeoprichter Yves Baudechon uitnodigde om toe te treden tot het Global ExCo van de groep: een primeur voor een Belgische bureaubaas. Ondertussen, in antwoord op de noodzaak om social expertise te integreren in communicatiebureaus, hadden de vier oprichters hun aandelen in Social.Lab omgezet in een participatie in zes Ogilvy-bureaus (België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zwitserland en Polen). Aan hun ondernemersavontuur binnen de groep is net een einde gekomen: eind vorig jaar oefende WPP de koopoptie uit en verwierf aldus de resterende aandelen.

Dat betekent echter niet dat ze allemaal het schip verlaten. Met uitzondering van Benjamin Snyers zetten de drie andere medeoprichters hun weg voort binnen de WPP-groep. Zoals we hierboven schreven, trad Gilles Bindels als global go-to-market lead for commerce studio toe tot VML om de teams te ondersteunen bij het leveren van AI-gebaseerde commerce-oplossingen, in samenwerking met het WPP Open-team.

Cédric van Kan van zijn kant blijft de HR-afdeling van Ogilvy Social.Lab in Brussel leiden. Het is onder zijn impuls dat het bureau talenten uit alle hoeken van de wereld in huis haalde, waardoor het een van de meest aantrekkelijke op de markt is. Geen wonder dat Ogilvy Social.Lab regelmatig bekroond werd in de categorie Best Place to Work op onze Agency of the Year (Silver vorig jaar, Bronze in 2023 en winnaar in 2021).

En Yves Baudechon? Hij zal zijn tijd voortaan verdelen tussen de wereldwijde ontwikkeling van Ogilvy’s offshoring-activiteiten met Christophe Chantraine, die van Social.Lab met Rob Hill en… de lancering van een nieuw persoonlijk project.

‘Once an entrepreneur, always an entrepreneur’, zoals hij zegt, en dat zal niemand verbazen.

Bij ons laatste lange gesprek hadden we het al even over het einde van je tweede earn-out, eind 2024. Ik schreef toen dat ik me niet kon voorstellen dat je binnen drie jaar met pensioen zou gaan en dat je wellicht elders iets anders zou beginnen. Dat blijkt nu niet het geval te zijn: je blijft je inzetten voor de ontwikkeling van Social.Lab.

Tijdens dat interview zei ik dat wat ons echt heeft geholpen om te groeien, ons constructieve en positieve opportunisme was, een zekere bescheidenheid in onze benadering van landen en een gevoel voor compromis, typisch Belgische kwaliteiten. In vijf jaar tijd, tussen het moment dat we 80% van het kapitaal verkochten en het einde van onze eerste earn-out, is het bedrijf tien keer zo groot geworden. Dat was aanvankelijk noch door WPP noch door Social.Lab voorzien. Het wordt door WPP en Ogilvy als een voorbeeldige overname erkend.

Samen met mijn partners hebben we, vanuit België, het merk ontwikkeld en geëxporteerd naar 16 markten. Naarmate het belang van sociale media doorslaggevend en essentieel werd, hebben we deze activiteiten geïntegreerd in Ogilvy om diens capaciteiten op het vlak van sociale media te versterken en diens transformatie te versnellen.

Social.Lab is ondertussen uitgegroeid tot een expertisecentrum in sociale media, dat strategieën en social content ontwikkelt voor Ogilvy-klanten, maar ook breder voor WPP. De toekomst ziet er net zo rooskleurig uit als het verleden succesvol was. Onze ondernemersgeest heeft ons geholpen om door de verschillende fasen heen op koers te blijven. Ik ben dankbaar dat onze positieve ongedurigheid kon rekenen op het respect en de steun van Ogilvy en WPP.

Maar dus je verlaat de groep niet?

Ik zal er 80% van mijn tijd aan besteden. Concreet ga ik eerst met Christophe Chantraine samenwerken aan de wereldwijde ontwikkeling van ons offshoring-aanbod in content, media en intelligence, dat we in Kaapstad, Zuid-Afrika, hebben gecreëerd. Vandaag hebben we ook een hub in de Filippijnen en, sinds een paar maanden, ook in Argentinië om in dezelfde tijdzone als de Verenigde Staten te kunnen werken.

Deze activiteit, die we C2 voor Creative Content noemen, heeft 150 medewerkers in Zuid-Afrika, een twintigtal in de Filippijnen en een tiental in Argentinië, waar de activiteit zich snel ontwikkelt. Deze unit werkt samen met de grootste Ogilvy-bureaus en steeds meer internationale klanten integreren een outsourcing-element. Mijn rol is om dit aanbod samen met Christophe verder uit te breiden.

En in Brussel?

Ik zal ook Rob Hill (CEO van Ogilvy Social.Lab Belgium) ondersteunen in onze ambitie om Brussel te versterken als expertisecentrum in social strategy en content creatie voor de klanten van Ogilvy en WPP. Rob en ik werken samen met de steun van Patou Nuytemans (CEO van Ogilvy EMEA) om het merk Social.Lab te blijven laten groeien en de Global Client Leads van WPP te ondersteunen. Daar groeit de vraag naar deze social expertise voortdurend.

Patou Nuytemans ondersteunt Social.Lab sinds het begin en heeft WPP ervan overtuigd dat deze overname van strategisch belang was voor Ogilvy. Ze pleitte hier nog voor op de vooravond van de ondertekening van de deal. Ze heeft met groot succes de fusie tussen Ogilvy en Social.Lab in België geleid en blijft actief onze groei ondersteunen met haar bekende energie en enthousiasme.

We ontwikkelen scherpe sociale strategieën die door steeds meer wereldwijde klanten worden gebruikt. Daarnaast helpen we hen ook de culturele trends te begrijpen die hun contentstrategie kunnen beïnvloeden met behulp van onze eigen methodologieën en tools. Dat doen we voor klanten zoals Unilever, Google, The Coca-Cola Company, Mondelez en Pernod Ricard. Dit is des te belangrijker omdat de huidige ontwikkelingen in social media een diepgaande expertise vereisen.

Al die inspanningen werpen hun vruchten af: het Belgische bureau heeft vorig jaar een sterke groei doorgemaakt en behoort tot de wereldwijde top 15 van Ogilvy. 2025 ziet er eveneens veelbelovend uit.

Maar dus kort samengevat zal ik 60% van mijn tijd besteden aan C2 en 20% aan Social.Lab.

En de overige 20%?

Het zal je niet verbazen dat ik aan een nieuw persoonlijk project bezig ben, maar het is nog te vroeg om daarover te praten. Ik vond het bijzonder boeiend al die ervaring te kunnen opdoen in ExCo’s wereldwijd, op Europees en nationaal niveau; ik wil die dan ook ten dienste stellen van andere organisaties. In 15 jaar tijd heb ik nog nooit een toespraak beëindigd zonder mijn motto: ‘The Best is Yet to Come’. Dat vind ik nu nog steeds.

Archief / AGENCIES