Fr

AGENCIES

Denis de Groote: "Als iemand zegt dat Pivott de McDonald's van de digitale bureaus is, vind ik dat prima"

Zondag 24 November 2024

Denis de Groote:

In 2022 nodigde Pivott ons uit voor de presentatie van zijn nieuwe positionering onder het motto ‘Rebuilding intimate connections’. In de gecompliceerde context die we vandaag kennen, is het tijd voor een nieuwe ommezwaai. Denis de Groote, CEO van Drive-Thru Agency, legt uit hoe en waarom.
 
Een paar maanden geleden publiceerde je een voor LinkedIn ongebruikelijk bericht. Je trok aan de alarmbel over de gezondheid van je bureau ...
 
Inderdaad, na jaren van ononderbroken groei sinds onze oprichting in 2013, werden we geconfronteerd met een voor ons ongekende situatie. Het bureau bevond zich op een kruispunt, als slachtoffer van een markt die al enkele jaren sterk achteruitging. Ook de consolidatie en in-housing van digitale vaardigheden speelden ons parten, net als de postcorona neiging van adverteerders om het ‘fysieke’ contact met de consument te willen herontdekken na een periode van gedwongen digitalisering op alle domeinen binnen de samenleving...
 
We konden dit vaststellen binnen ons netwerk van BrandBloxx-experts: de afgelopen drie jaar registreerden al onze evenementenbureaus een groei met twee cijfers, terwijl onze digitale bureaus geleidelijk vertraagden.
 
Los van de situatie die je beschrijft, had het misschien ook iets te maken met de naam Pivott? Was er ook geen probleem met de perceptie van de positionering van je bureau?
 
Integendeel, de naam Pivott is een troef en een sterk signaal naar de markt. Op een bepaald moment worden we allemaal geconfronteerd met de noodzaak om ons aan te passen aan een veranderende omgeving. We hebben naar onze klanten geluisterd en beseft dat onze positionering als full-service digitaal bureau niet langer echte differentiatiepunten bood.
 
We bouwden heel de tijd complete, hoogwaardige journeys voor consumenten - onze cases bewijzen dat - maar we leden ook onder een gebrek aan bekendheid en aandacht. Verrassend genoeg slaagden we er niet in wat we onze klanten adviseerden ook op onszelf toe te passen. Noch in termen van positionering, noch in termen van marketing funnels...
 
Dus nam ik de tijd om na te denken met de teams en met externe experts, om Pivott opnieuw te voorzien van een duidelijke USP gebaseerd op de verwachtingen van marketeers - eenvoud, flexibiliteit en gegarandeerde kwaliteit. We spitsten ons toe op deze drie domeinen, voor het middensegment en het B2B-segment.
 
In feite was de post waarnaar je verwijst niet zozeer een noodkreet dan wel een manier om aan te kondigen dat Pivott een nieuwe weg was ingeslagen en deze nieuwe positionering aan te kondigen. En deze boodschap sprak erg aan! De marketeers die contact met ons opnamen, benadrukten de authenticiteit en geloofwaardigheid van de aanpak en herinnerden zich vooral dat Pivott een Drive-Thru-bureau was geworden. En het resultaat? In acht weken tijd hadden we er vier nieuwe klanten bij.
Je formuleert de positionering in de notie van Drive-Thru Digital Agency. De naam en jullie nieuwe visuele identiteit verwijzen naar het fastfood universum. Da’s wellicht een bewuste keuze?
 
Ja. Als iemand zegt dat Pivott de McDonald's van de digitale bureaus is, vind ik dat prima. McDonald’s staat voor een duidelijk aanbod, het is makkelijk toegankelijk, je wordt snel bediend, het is niet te duur, en je komt terug als het je bevalt...
Alle gekheid op een stokje, onze belangrijkste belofte is dat we jouw data omzetten in sales. Enerzijds door creativiteit, die de drijvende kracht blijft achter onze doeltreffendheid, en meer bepaald door wat we 'crispy creativity' noemen, die bestaat uit het ontwikkelen van specifieke, rake concepten voor sociale netwerken op basis van gevalideerde consumenteninzichten. Dit is onze eerste divisie.
 
Ons tweede expertisegebied is onze automatiseringstechnologie. We zijn al jaren gespecialiseerd in marketingautomatisering: we combineren klantgegevens met geavanceerde technologie en AI om processen te automatiseren, kansen te identificeren en strategische touchpoints te creëren die leads omzetten in sales en klanten ook veranderen in gepassioneerde pleitbezorgers van merken... We hebben overigens niet gewacht op de hele buzz rond ChatGPT om AI te integreren. Sinds 2017 en de oprichting van mijn non-profit BrusselsAI om toegepaste AI te promoten, is het een dagelijks onderdeel van onze efficiency-performance aanpak.
 
Zoals je schreef, richt Pivott zich op klanten die digitaal hongerig zijn en op zoek zijn naar snelle resultaten...
 
Ja. En onze kracht berust op de triptiek bestaande uit eenvoud, wendbaarheid en doeltreffendheid. Da’s een vrij goede samenvatting van onze positionering die duidelijk is, denk ik. En gezien het geoogste succes, is dat een stevige basis.

Foto (van links naar rechts): Denis de Groote, Liezel Kruger, Maxime Verhaeghe, Ân Bontemps en Shari Annemans.

Archief / AGENCIES