Fr

INTELLIGENCE

Nieuwsuitgevers zien reclamegeld verschuiven naar UGC

Dinsdag 15 April 2025

Nieuwsuitgevers zien reclamegeld verschuiven naar UGC

Alsof nieuwsuitgevers en hun regies nog niet genoeg uitdagingen hebben, zoals je kunt lezen in de MM Files die we zopas publiceerden, worden ze almaar vaker geconfronteerd met een ander probleem. Adverteerders besteden immers een groeiend deel van hun reclamebudget aan user generated content, in plaats van aan professionele journalistieke content, hoewel die zijn bereik wel positief ziet evolueren.
 
Een van de oorzaken zijn de keyword blocking technieken die moeten vermijden dat merken hun advertenties zouden zien verschijnen in de buurt van negatieve berichtgeving, ondanks de bewezen betere prestaties van advertenties in betrouwbare kwaliteitscontexten, zoals die van de nieuwsmedia.
 
Volgens het Global Ad Trends-report van WARC Media zullen de globale reclamebestedingen in nieuwsmerken dit jaar afklokken op 32,3 miljard, een daling met zo’n 33% tegenover 2019. Volgend jaar zouden ze dan moeten stabiliseren tegenover dit jaar.
 
Ontdek het volledige rapport hier.

Archief / INTELLIGENCE