Fr

INTELLIGENCE

Screenforce waarschuwt voor stress en 'too much' gevoel door advertenties op SoMe

Woensdag 12 Maart 2025

Screenforce waarschuwt voor stress en 'too much' gevoel door advertenties op SoMe

VIA vestigde onze aandacht op een studie die in september vorig jaar werd gepresenteerd door Screenforce, een vereniging van marketeers gespecialiseerd in Total Video in de Duitstalige markten.

De studie, die gebaseerd is op eye tracking, vergelijkt de perceptie van reclame op de belangrijkste BVOD-platformen, op televisie en op de sociale media door meer dan 4.000 reclamecontacten.

Uit een analyse van de verschillende kanalen blijkt dat de frequentie van overgangen tussen content en reclame op sociale media veel hoger is dan op tv en BVOD. Op Instagram en TikTok bereikt deze frequentie respectievelijk 44 en 26 overgangen per uur, vergeleken met 6 op tv en 4 op BVOD.

De onderzoekers stelden de respondenten ook de vraag hoe ze zich voelden na het bekijken van video’s op de verschillende platformen: bijna de helft van de respondenten zei dat ze zich soms uitgeput voelden na het bekijken van TikTok en 43% na het gebruik van Instagram. Voor YouTube was dat 35%; voor BVOD 38% en voor televisie 27%.

Reclame op de sociale media genereert ook meer stress bij de respondenten en dat heeft te maken met de hoge frequentie van overgangen tussen content en reclame. Tv- en BVOD-kijkers zijn daarentegen meer ontspannen, zelfs tijdens de reclameblokken.

Meer details vind je hier.

Archief / INTELLIGENCE