Fr

INTELLIGENCE

'The State of Influencer Marketing' bevestigt doorbraak van TikTok

Zondag 25 Augustus 2024

'The State of Influencer Marketing' bevestigt doorbraak van TikTok

Influencer Marketing Hub publiceerde zopas zijn nieuwe jaarlijkse rapport over influencer marketing (3.000 professionals wereldwijd werden bevraagd, van wie 42% bij een bureau werkt). Uit het onderzoek blijkt dat TikTok nu veruit het meest gebruikte kanaal is: 69% van de merken die influencer marketing inzetten, kiest minstens voor TikTok, ver voor Instagram (47%), YouTube (33%) en Facebook (28%).
 
Inzake trends bevestigt het onderzoek de voorkeur voor nano- (44%) en micro-influencers (26%) boven macro-influencers (17%) en ‘celebs’ (13%). De eerste categorie garandeert een hogere mate van betrokkenheid en een meer authentieke relatie met hun publiek.
 
Volgens het rapport is de belangrijkste reden om influencers in te zetten de creatie van UGC-content (56%), ver voor het genereren van sales (23%). Het rapport vermeldt ook de tools die worden gebruikt om de prestaties van influencer campagnes te meten en te monitoren: die worden steeds geavanceerder, waardoor merken hun ROI beter kunnen beoordelen.
 
Nog volgens het rapport is het ondertussen de norm om influencers te betalen (41%) in plaats van ze enkel producten aan te bieden (31%). Tegelijk wijst het rapport op de doorbraak van virtuele influencers en andere avatars: die bieden merken een unieke flexibiliteit, met campagnes die gemakkelijker kunnen worden gecontroleerd en aangepast. Ook hier is AI een belangrijk aandachtspunt: 63% van de respondenten bevestigde AI te willen gebruiken om hun campagnes te optimaliseren.
 
Bij de uitdagingen blijft fraude, met name door de aankoop van nepabonnees, een heikel punt. Hetzelfde geldt voor het steeds toenemende aantal influencers, waardoor het voor merken moeilijker wordt om zich te onderscheiden van de massa.
 
Wat er ook van zij, volgens hetzelfde rapport is 25% van de ondervraagde adverteerders van plan om dit jaar meer dan 40% van hun totale budget te investeren in influencer marketing, en bijna 67% van de bedrijven bevestigt een positieve ROI te behalen uit hun campagnes.
 
Op basis van schattingen van Influencer Marketing Hub zal de markt volgend jaar zo'n 22 miljard dollar waard zijn, wat de aanhoudende groei van de afgelopen jaren bevestigt.

Archief / INTELLIGENCE