Fr

INTELLIGENCE

USA: meer dan de helft van programmatic investeringen bereikt consumenten niet

Vrijdag 13 December 2024

“Ik weet dat de helft van het geld dat ik uitgeef aan reclame weggegooid geld is, maar ik weet niet welke helft."

Een eeuw later blijken de legendarische woorden van de Amerikaanse retailer John Wanamaker nog steeds relevant. Tenminste als het gaat om programmatic reclame. Uit de laatste studie van de Association of American Advertisers (ANA) over transparantie in programmatic buying blijkt dat slechts 43,9% van het geld dat in een demand side platform (DSP) wordt geïnvesteerd momenteel de consument bereikt. De ANA stelt wel een verbetering in de efficiëntie van de bestedingen vast en geeft aan dat het om een stijging gaat van 7,9 procentpunten ten opzichte van de cijfers uit het 2023-onderzoek.

De ANA verheugt zich ook over de dalende trend in de bestedingen voor MFA (Made-for-Advertising websites), waarvan het gemiddelde aandeel is gedaald van 15% naar 6,2%.

Verder kondigt de ANA de lancering aan van een Programmatic Transparency Benchmark. Die moet adverteerders in staat stellen om hun supply chain beter te beheren en de transparantie te vergroten.

Archief / INTELLIGENCE