Fr

INTELLIGENCE

CMO Barometer 2025: efficiëntie als centrale bekommernis

Dinsdag 26 November 2024

CMO Barometer 2025: efficiëntie als centrale bekommernis

Tijdens een samenkomst van de CMO Council die werd bijgewoond door een vijftiental marketingmanagers en waar Valérie Morfitis (Global Media Director, Unilever) werd verkozen tot CMO van het Jaar 2024, publiceerde Serviceplan de laatste resultaten van zijn traditionele CMO Barometer.
 
De studie werd voor het tweede opeenvolgende jaar uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van St. Gallen. In september werden 835 CMO’s uit 11 Europese landen, van wie 49 in België, bevraagd over de trends en uitdagingen die ze vaststellen. Ook peilt het onderzoek naar de vaardigheden die nodig zijn om ze te omarmen.
 
Eerste bevinding: 55% van de Belgische respondenten verwacht dat de economische situatie in hun sector over het algemeen stabiel zal blijven in 2025; 20% voorspelt dat het beter zal gaan en 18% gaat uit van het tegenovergestelde. Wat hun budget betreft, verwacht een derde dat de situatie ongewijzigd zal blijven, een derde een stijging en een derde een daling.
 
Misschien preciseren dat de Nederlandse collega’s optimistischer zijn: volgens 48% van hen zal de business weer aantrekken en bijna 60% van de bevraagde Nederlandse CMO’s denkt dat hun budget aldus positief zal evolueren.
 
Het zal niemand verbazen dat voor ongeveer een derde van de CMO’s AI het belangrijkste thema wordt in 2025, vóór duurzaamheid (11%) en digitale transformatie (6%).
 
Bij de prioriteiten springt efficiëntie er over de hele linie uit: de top 5 voor CMO’s bestaat uit data-based marketing (inclusief cookieless/first-party data), ROI en de meting van hun marketingbestedingen, de  customer journey management en de personalisering ervan, content creatie en de optimalisatie ervan en tot slot brand building.  
 
Deze voorliefde voor efficiëntie, metingen en data die door meer dan acht op tien Belgische CMO’s wordt benadrukt, blijkt ook uit de aandacht die ze zullen besteden aan het gebruik van artificiële intelligentie in hun processen: 76% bevestigt dat ze hun investeringen in AI zullen optrekken. Verrassender is dat slechts 41% zegt meer te zullen investeren in Retail Media/Marketplace Management.
 
Op de inmiddels klassieke vraag naar de superkrachten waarover CMO’s moeten beschikken om hun bedrijf future-proof te maken, antwoordt 52% een open geest, ver voor ‘connected’ denken (15%), wendbaarheid (14%) en flexibiliteit (13%); empathie en leiderschap worden door slechts een op tien marketeers genoemd. Amper 6% noemt creativiteit.
 
Een CMO met een open geest omringt zich uiteraard met een sterk team dat bedreven is in strategisch merkbeheer (36%), digital - waaronder steeds meer expertise in AI (31%), data-analyse (24%), creativiteit (24%), contentcreatie (20%) en marktonderzoek ... Kortom, CMO’s geven de voorkeur aan polyvalente en multigetalenteerde medewerkers.
 
Volgens dezelfde redenering verwachten CMO’s vooral creativiteit en out-of-the-box ideeën (80%), innovatie (67%) en proactiviteit (61%) van hun bureaus.
 
“Tegenover de wereldwijde uitdagingen en onzekerheid ziet het ernaar uit dat 2025 een jaar van kansen wordt”, aldus Peter Vande Graveele, CEO van Serviceplan Group Belux. “Door het potentieel van AI te combineren met menselijke creativiteit, kunnen we niet alleen de processen optimaliseren, maar vooral ook innovatie inspireren. Deze collaboratieve visie met lef maakt de toekomst opwindend.”

Archief / INTELLIGENCE