Fr

INTELLIGENCE

JCDecaux buigt zich over luchthavenuniversum

Woensdag 28 Februari 2024

JCDecaux buigt zich over luchthavenuniversum

Na de lancering van het eerste internationale programmatic DOOH-aanbod op luchthavens, gaf JCDecaux Ipsos de opdracht een onderzoek uit te voeren naar de verschillende passagiersprofielen, hun relatie met de luchthavenomgeving en hun perceptie van reclame op luchthavens.
 
De field van ‘First Class Advertising - The Enduring Magic of Airports’ vond plaats in november en december; de studie bevroeg meer dan 11.000 mensen tussen 18 en 65 jaar in 14 markten, waaronder België.
 
Ten eerste bevestigt het onderzoek dat dit een premium doelgroep is, jonger en welvarender dan de gemiddelde bevolking, met een index van 111 voor de leeftijdsgroep 25-44 jaar en 123 voor mensen met een hoog inkomen.
 
Een ander insight: terwijl de laatste ASQ Global Traveller-enquête van Airports Council International (ACI) al liet zien dat het aantal zakenreizigers tussen 2022 en 2023 was gestegen ten opzichte van 2019 (24% vs. 22%), blijkt uit de Ipsos-studie dat zakenreizigers een veel hogere vluchtfrequentie hebben dan gemiddeld, met 5 reizen in de afgelopen 12 maanden vergeleken met 3,6 voor alle reizigers.
 
Meer in het algemeen merken de auteurs van het rapport op dat luchthavens een integraal onderdeel zijn van de reiservaring: 71% van de reizigers benadrukt hun exclusieve en onderscheidende karakter; evenveel reizigers houden van de vormgeving en sfeer van luchthavens en 68% vindt dat ze een essentieel onderdeel zijn van hun reis.
 
Het onderzoek kijkt uiteraard naar shoppen op de luchthaven, dat deel uitmaakt van deze ervaring: zonder de uitgaven voor eten en drinken heeft 85% van de deelnemers er in de afgelopen 12 maanden aankopen gedaan. Voor de overgrote meerderheid van de vertrekkende passagiers (65%) zijn dit impulsaankopen - niet gepland - die merken een kans bieden om tot spontane invloed en consumptie.
 
In dit opzicht heeft de meerderheid van de reizigers (70%) een positief beeld van (D)OOH-reclame op luchthavens. De adjectieven die reizigers associëren met de merken die er adverteren zijn "internationaal", "impactvol", "innovatief", "betrouwbaar" en "prestigieus".
 
Bovendien hebben reizigers een betere perceptie van (D)OOH-reclame op luchthavens dan online reclame of reclame op sociale netwerken, als het gaat om belangrijke criteria zoals internationale dimensie, creativiteit, superieure kwaliteit, aandacht of premium merkimago. Bovendien beïnvloedt (D)OOH op luchthavens de keuzes van consumenten gedurende hun hele aankooptraject (naambekendheid, consideratie en conversie): 77% van de respondenten gaf aan ten minste één actie te hebben ondernomen na in contact te zijn gekomen met luchthavenreclame.
 
Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens een webinar, dat in replay kan worden bekeken.

Archief / INTELLIGENCE