Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Sociale media in België: stabiele consumptie, drie keer meer inkomsten

Zondag 9 Juni 2024

Seen from Space - Sociale media in België: stabiele consumptie, drie keer meer inkomsten

Een recent rapport van het World Advertising Research Center (WARC) leert ons dat “als we kijken naar de reclamebestedingen, social nu wereldwijd het voornaamste kanaal is”. Het document draagt zelfs expliciet de titel ‘Social media reaches new peaks’.

In 2024 zou reclame in sociale media volgens WARC goed zijn voor 247 miljard dollar, iets meer dan de 225 miljard dollar die besteed wordt aan paid search, en aanzienlijk meer dan lineaire tv dat afklokt op 163 miljard dollar. Als dit waar is, betekent dit dat we in België nog niets gezien hebben, zoals je hieronder kunt lezen. Op basis van gegevens van de Global Web Index (GWI), wijst WARC op een groeiende penetratie (+169% sinds 2014) van sociale netwerken over de hele wereld, waarbij de gebruikstijd ook stijgt (met 50% sinds 2014). Tegelijkertijd zijn de reclamebestedingen meer dan vertienvoudigd, wat betekent dat de hoeveelheid reclame sterk is toegenomen. En dat geldt ook voor de prijzen, want de vraag is explosief gestegen. Tot zover de internationale cijfers.
In ons land beginnen de WARC-data over reclamebestedingen in sociale netwerken vanaf 2017. Vanaf dat jaar is de evolutie vrij sterk: ruwweg is de waarde van de investeringen verdrievoudigd volgens WARC. Tegelijkertijd is de consumptie bij de Belgen tussen 16 en 64 jaar, zoals geschat door de GWI, vrij stabiel, ondanks de diversificatie van het aanbod. Nog steeds volgens WARC zal het aandeel van 'paid social' in de totale crossmedia-investeringen in België in 2023-2024 ongeveer 12% bedragen, iets meer dan de ongeveer 10% die wordt gerapporteerd door de UMA-UBA Benchmark (die een beperkter territorium bestrijkt, zoals we niet mogen vergeten), maar het gaat niet om een enorm verschil.

Wat er ook van zij, de historiek van WARC toont aan dat Belgische adverteerders steeds enthousiaster zijn over adverteren op sociale netwerken. Ook blijkt dat hun enthousiasme zeer snel groeit, veel sneller dan het gebruik van dezelfde netwerken door consumenten. Het is duidelijk dat dit bijdraagt tot een toename van het aantal advertenties, ook al leidt de stijging van de vraag onvermijdelijk tot een stijging van de prijzen. Naar schatting zijn sociale netwerken goed voor 22-23% van de totale mediabestedingen wereldwijd, een veel hoger cijfer dan in België, waar lineaire televisie - veruit - het belangrijkste reclamekanaal blijft. Voorlopig alleszins toch.

Archief / INTELLIGENCE