Fr

INTELLIGENCE

Havas Prosumer Report: kun je nog reizen in een wereld die op instorten staat?

Woensdag 21 Augustus 2024

Havas Prosumer Report: kun je nog reizen in een wereld die op instorten staat?

Voor mensen met op zijn minst bescheiden financiële middelen is internationaal reizen zo gewoon geworden dat het wordt beschouwd als een integraal onderdeel van het leven. Maar kan dat zo wel blijven, nu de wereld geconfronteerd wordt met een steeds ernstiger klimaatprobleem? Zal reizen voor je plezier sociaal en politiek onaanvaardbaar worden? Om deze vragen te beantwoorden, bevroeg Havas meer dan 14.000 mensen in 32 markten, waaronder België.

Uit hun antwoorden blijkt dat er meer nodig is dan alarmerende voorspellingen om ons verlangen om te reizen in te tomen. Dat geldt des te meer voor Prosumers: 67% van hen vindt het belangrijk om te reizen voor hun plezier, los van alle ecologische overwegingen, in vergelijking met 58% van de gemiddelde consumenten. 

Nog volgens het Prosumer Travel & Tourism-rapport zijn diezelfde Prosumers van oordeel dat corona hun verlangen om (verder en vaker) te reizen heeft versterkt “om de verloren tijd in te halen”.

60% van de Prosumers (tegenover 40% van de anderen) zegt ook dat ze bereid zijn om veel offers te brengen om te kunnen blijven reizen, en 78% vindt deze behoefte ‘vitaal’ (56% voor anderen).

Tegelijk denken de Prosumers echter vaker dat reis- en luchtvaartmaatschappijen de hoofdverantwoordelijken zijn voor de klimaatverandering - 43% vs. 32% - en dat reizen in de toekomst meer gereguleerd moet worden om de impact ervan te beperken - 56% vs. 47%; Prosumers voelen zich ook iets vaker schuldig over de impact van hun reizen - 32% vs. 30%.

Nog even preciseren dat 65% van de Belgen zich schaamt om het vliegtuig te nemen; België staat in de top 5 van landen die het meest beïnvloed worden door vliegschaamte.

Ter herinnering, in de Havas software verwijst de term ‘Prosumer’ naar een segment van consumenten die een actieve en invloedrijke rol spelen in de productie en consumptie van goederen en diensten. De term is een combinatie van de woorden producent en consument: prosumenten consumeren niet simpelweg passief; ze nemen actief deel aan de creatie, distributie en evaluatie van producten en diensten, vaak via digitale platforms en sociale netwerken.

Prosumers zijn vaak opinieleiders in hun gemeenschap. Ze testen nieuwe trends en producten eerder dan het grote publiek en beïnvloeden de aankoopbeslissingen van hun omgeving. Ze zijn sterk betrokken bij de merken die ze kopen en zoeken gepersonaliseerde ervaringen en producten die overeenstemmen met hun waarden, identiteit en specifieke behoeften.

Archief / INTELLIGENCE