Fr

INTELLIGENCE

MIP 2024: de insights van DPG Media

Dinsdag 27 Februari 2024

MIP 2024: de insights van DPG Media

DPG Media Advertising publiceerde zijn Media ImPact (MIP) studie voor 2024: een gigantische post-test van 282 videocampagnes die vorig jaar werden uitgezonden in Vlaanderen en, voor het eerst, 160 in het Zuiden. De barometer meet welke videocampagnes de grootste impact hadden en welke het meest gewaardeerd werden door de kijkers.
 
Om de impact te bepalen werd rekening gehouden met twee elementen: herkenning en attributie; samen vertalen ze de impact van de spot of nuttige score.
Volgens de regie wordt 65% van de impact van een campagne bepaald door creativiteit. Belangrijker nog, de identificeerbaarheid van een merk is ook een bepalende factor, aldus de auteurs van het rapport: “Onze resultaten voor 2023 tonen aan dat de top 10 in het Noorden en het Zuiden merken bevat die zich hier in de loop der jaren sterk voor hebben ingezet dankzij Distinctive Brand Assets (DBA's): een typische kleur, een melodie, terugkerende personages, enz.”
Bovenaan de lijst, voor beide regio's van het land, staat Devos & Lemmens: “Een merk dat jaar na jaar nieuwe toppen scheert door voortdurend te spelen met dezelfde succeselementen: altijd dezelfde stemmen, typische humor, een herkenbare jingle... De combinatie van al deze Distinctive Brand Assets (DBA) maakt D&L tot een van de meest succesvolle merken in de MIP: de impact van zijn advertenties is 2,5 keer groter dan die van een gemiddelde videocampagne.”
 
Hoewel de helft van de merken in de Franstalige en Nederlandstalige top 10 vergelijkbaar is, ligt de nadruk in Vlaanderen sterk op retailcampagnes, met Albert Heijn, Colruyt, Kruidvat, Delhaize en in mindere mate Ikea en Weba, terwijl er in Franstalig België meer FMCG-producten terug te vinden zijn - Dreft, M&M's, Danette, Schweppes en Jupiler.
 
DPG Media Advertising merkt ook op dat 15% van de impact kan worden verklaard door het niveau van merkbekendheid aan het begin van een campagne: “De merken die al jaren adverteren hebben een duidelijk voordeel. De overgrote meerderheid van de merken in de top 10 zijn marktleiders in hun categorie of hebben op zijn minst een zeer sterke top-of-mind bekendheid.”
 
Inzake likeability creëerde Devos & Lemmens opnieuw en voor het vierde jaar op rij de populairste videocampagne in Vlaanderen. In het Zuiden gaat deze eer naar Pairi Daiza
DPG Media Advertising merkt ook op dat producten die het beschrijft als “guilty culinary pleasures” de ranglijsten domineren en “de Bourgondische aard van de Belgen” weerspiegelen.

Archief / INTELLIGENCE