Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: CTV is nog altijd tv

Zondag 12 Januari 2025

Seen from Space: CTV is nog altijd tv

Zoals we weten, heeft DPG een oplossing ontwikkeld om het bereik van CTV in real time te meten. Dit is een kans om te kijken hoe deze ‘slimme’ toestellen worden gebruikt. Om een beeld te krijgen van het aantal bezitters, kunnen we verwijzen naar Digimeter die jammer genoeg beperkt is tot Vlaanderen. Of we kunnen vertrouwen – wat we doen - op de Global Web Index, die kwartaal na kwartaal de gerapporteerde penetratie van aangesloten tv's in heel België nauwkeurig bijhoudt (maar zich beperkt tot de bevolking van 16 tot 64 jaar, die online bevraagd wordt).

Als we deze data aggregeren op jaarbasis vertonen ze een bijna lineaire progressie over een tiental jaar, waarbij de teller momenteel (voor de eerste drie kwartalen van 2024) op 56% staat, met een hogere waarde (bijna 58%) aan Nederlandstalige zijde en een bescheidener 53% in het Franstalige deel.

Maar het bezit van een toestel betekent niet automatisch dat het optimaal wordt gebruikt. Daarom geeft de Establishment Survey (ES) van CIM een veel nauwkeuriger beeld van het gebruik van CTV.
Naast de voor de hand liggende vraag over het bezit van het apparaat, kijkt de ES-vragenlijst naar verschillende soorten gebruik. Hieruit blijkt dat meer dan één op de vijf bezitters van een ‘smart TV’ (22%) de connected functies gewoon niet gebruikt.

Anderzijds is en blijft een CTV … een tv, dus een toestel voor de consumptie van video content! Bijna 7 op 10 van de betrokken personen zeggen dat ze naar streaming video content kijken, hetzij van YouTube, SVOD zoals Netflix, Disney+ en andere platformen, of andere soorten, inclusief - zij het impliciet - illegale inhoud.

Alle andere toepassingen betreffen netto ± 37% van de CTV-bezitters. Deze andere functies omvatten het streamen van content - wat video kan zijn - vanaf een mobiel apparaat, het consumeren van audio of surfen op het internet. Sociale netwerken en nieuws worden ook maar in mindere mate gebruikt.

Het gebruik van CTV voor andere dingen dan videostreaming betreft uiteindelijk slechts 8% van de bezitters. Kortom, connected TV is geen computer, maar in de eerste plaats een scherm dat gewijd is aan entertainment en dat daarvoor gebruik maakt van zijn connecterende functie.

Archief / INTELLIGENCE