Fr

INTELLIGENCE

Over de impact van radio op online traffic

Dinsdag 15 Oktober 2024

Over de impact van radio op online traffic

Iedereen weet ondertussen dat de combinatie van branding en performance een sleutelrol speelt in duurzame groei. En dat radio efficiënt kan worden ingezet om vraag te genereren en te converteren. Helaas is het moeilijk om het (geïsoleerde) effect van radio op performantie objectief aan te tonen of de online response op radiocampagnes te becijferen.

Dat betekent echter geenszins dat die onbestaande zijn, integendeel. Daarom presenteerde VIA in zijn interessante reeks webinars een studie van het Britse RadioCentre in samenwerking met het instituut ColourText. Met 'Radio: The Performance Multiplier' wilde het duo onder andere de radioprestaties definiëren tegenover online search en de toename van website traffic.
 
De onderzoekers gingen voor regression modeling om de belangrijkste methodologische uitdagingen van dit project aan te pakken en baseerden de projectanalyse op praktijkgegevens van vier reële multimediale campagnes.
 
Uit de resultaten bleek onder andere dat een gemiddelde radiospot 19 uur nodig heeft om zijn volledige online respons potentieel te bereiken, terwijl de meeste methodes die online traffic analyseren dat doen binnen een periode van 20 minuten. Slechts 8% van het volledige reactiepotentieel van radio vindt plaats tijdens die periode: 92% van het volledige effect wordt dus niet gemeten.
 
Verder bleek uit het onderzoek ook dat de inzet van radioreclame de dagelijkse internetsessies met gemiddeld 9% verhoogt en dat radio goed is voor 36% van de totale mediagestuurde toename van het aantal dagelijkse websessies.
 
Daarnaast definieerde de studie ook de ‘Radio Cost-Efficiency Ratio (afgekort tot 'Racer’) om de kostenefficiëntie van het medium te bepalen. De Racer toonde aan dat radio het aantal websessies twee keer zo kostenefficiënt verhoogt als andere ‘vraag-genererende’ media samen.
 
Herbekijk het VIA webinar hier.
 

Archief / INTELLIGENCE