Fr

INTELLIGENCE

Benchmark OOH: lichte vertraging voor digital in sterk stijgende markt

Zondag 22 September 2024

Benchmark OOH: lichte vertraging voor digital in sterk stijgende markt

De UMA publiceerde de derde golf van zijn Benchmark van de netto mediabestedingen in DOOH  in België en voortaan ook het Groothertogdom Luxemburg.

Het rapport dekt de eerste semesters van 2024 en 2023 en is gebaseerd op de verklaarde netto mediabestedingen in alle OOH-reclameformaten, zonder dat er rekening gehouden wordt met technische kosten, taksen en erelonen.
Net zoals tijdens de vorige golven groeit het medium, met een benijdenswaardige stijging van 25% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Maar, zoals Thomas De Greef (head of OOH Investment Operations, GroupM) benadrukt, ondanks een toename van het aantal DOOH-schermen, is het vooral de ‘klassieke’ affichage die deze groei aandrijft. De cijfers vertonen inderdaad een trendbreuk ten opzichte van de drie vorige jaren: de groei van de DOOH-bestedingen (+19%) is niet meer groter dan die van de globale markt en hun aandeel stabiliseert rond 30%.
Ook de aankopen via programmatic tools en platformen blijven stabiel: “Sinds 2020 is dit de eerste keer dat we een – zeer lichte – daling van het aandeel van programmatic vaststellen”, aldus Thomas De Greef.
Volgens de expert van GroupM moet deze aankoopwijze naar een volgende fase overschakelen om opnieuw aan te kopen met groei: “De integratie van programmatic in de OOH-tools van het CIM, de introductie van ad verification door derden en een dynamische pricing zijn drie elementen die ik de komende maanden graag zou zien verschijnen. Terwijl met het eerste element al begonnen is – en het technisch complex is - bestaan de andere twee al in andere, meer volwassen markten en daar zouden we waarschijnlijk inspiratie uit moeten putten.”

Archief / INTELLIGENCE