Fr

INTELLIGENCE

OOH: digital en programmatic zorgen voor boost

Woensdag 7 Februari 2024

OOH: digital en programmatic zorgen voor boost

De UMA publiceerde zijn OOH Benchmark voor heel 2023; daaruit blijkt opnieuw de (blakende) gezondheid van affichage dat geboost wordt door de inbreng van de digitale schermen en de almaar sterkere opmars van programmatic buying.
Voor 2023 stegen de netto bestedingen in OOH met 16,5%. Digital, dat ondertussen goed is voor bijna een derde van het totaal, registreerde een recordgroei van 27%. Programmatic buying, pDOOH, is het marktsegment met de sterkste relatieve groei, dankzij een omzetstijging van 30%. Daarmee vertegenwoordigt het nu 23,5% van de totale DOOH-omzet.
Als we de evoluties sinds 2021 analyseren, zijn de trends nog duidelijker, aldus de auteurs van de Benchmark: de totale OOH-mediamarkt zette elk jaar een groei met twee cijfers neer, goed voor een totale groei van 31%, aangedreven door zowel digital als de gelijktijdige ontwikkeling van programmatic.
“Er is een duidelijke correlatie tussen de toename van het aantal campagnes dat gebruik maakt van pDOOH en de groei van de totale markt”, bevestigt Thomas De Greef, Head of OOH bij GroupM.
 
“De mogelijkheden die programmatic DOOH biedt, trekken extra budgetten aan van nieuwe adverteerders die zich aan OOH wagen om hun digitale campagnes te versterken door DOOH-formaten te integreren in hun mediamix. We zien ook dat steeds meer adverteerders die zich goed bewust zijn van de voordelen van OOH-media naar pDOOH grijpen om de effectiviteit van hun campagnes te verhogen.”

Archief / INTELLIGENCE