Fr

INTELLIGENCE

Ads & Data buigt zich over renovatie in Vlaanderen

Donderdag 21 November 2024

Ads & Data buigt zich over renovatie in Vlaanderen

In samenwerking met B Pact hebben Ads & Data en Onderdak, de gezamenlijke krantenbijlage van Mediahuis, een enquête uitgevoerd bij 547 Vlamingen (18+) die de afgelopen vijf jaar een renovatie hebben uitgevoerd of van plan zijn dit de komende vijf jaar te doen.

Voor meer dan de helft van hen is het hoofddoel van de renovatie het verbeteren van de energie-efficiëntie en het comfort. Een op de twee doet een deel van het werk zelf ; slechts 15% ziet zichzelf als doe-het-zelvers en doet alles zelf of met de hulp van hun familie en maar een op de drie verbouwers verkiest om een beroep te doen op een aannemer om het werk tot een goed einde te brengen.

Qua budget kost bijna 60% van de renovaties minder dan 25.000 euro. Slechts 16% van de huishoudens besteedt er meer dan 50.000 euro aan. Airconditioning en verwarming staan bovenaan de prioriteitenlijst, gevolgd door badkamers en keukens.

Een derde van de respondenten verklaart geen “slimme” woning te willen. Diegenen die er wel vragende partij voor zijn, zijn vooral geïnteresseerd in energie apps. Duurzaamheid en budget verzoenen blijft moeilijk voor veel Vlamingen die willen renoveren: bijna 30% vindt het belangrijk, maar niet betaalbaar.

48% van de respondenten gebruikt websites over bouwen en verbouwen om inspiratie of informatie over renoveren te vinden. Websites van bouwbedrijven komen op de tweede plaats, gevolgd door magazines.

Archief / INTELLIGENCE