Fr

INTELLIGENCE

UMA-UBA Benchmark 2023: digital goed voor 37% van de mediabestedingen

Maandag 18 Maart 2024

UMA-UBA Benchmark 2023: digital goed voor 37% van de mediabestedingen

De UMA en UBA publiceerden hun nieuwe benchmark van de netto digitale mediabestedingen in België.
 
Binnen de UMA-perimeter (de 11 aangesloten bureaus en vijf specialisten - AdSomeNoise, blue2purple, Hybrid Agency, Pivott en Ogilvy Social Lab) zal digital in 2023 goed zijn voor 35% van de totale mediabestedingen.
 
Deze ratio stijgt naar 37% als we de gegevens van UBA meerekenen. Die zijn gebaseerd op een enquête bij de UBA-leden over de waarde van hun digitale investeringen buiten de bureaus, hetzij intern of via een tussenpersoon die buiten België is gevestigd.
 
Voor UMA-UBA samen is dat een stijging van twee procentpunten ten opzichte van 2022.
Digital wordt aldus het grootste medium in België, voor televisie dat afklokt op 33%. Als we in termen van individuele kanalen kijken, blijft televisie met ruime voorsprong het belangrijkste medium, voor radio, (paid) social, OOH en video, dat sterk groeit.

Ter herinnering: de bestedingen die verband houden met de digitale edities van uitgevers, vallen onder digital en dus niet onder pers, televisie of radio (om er maar een paar te noemen).
 
De auteurs van het rapport wijzen er ook op dat de gegevens van UMA en UBA een verschillende status hebben. De bron van de bureaus is exhaustief, maar beperkt tot het bereik van de deelnemers, terwijl de bron van de adverteerders gebaseerd is op niet-geëxtrapoleerde verklaringen van een groot panel van respondenten, maar niet alle 'directe' digitale aankopen omvat.
 
In 2023 waren UBA-gegevens goed voor 10% van het digitale totaal, één punt minder dan in 2022. De uitsplitsing per kanaal wordt gedomineerd door search en social. Het aandeel van SEA in deze gegevens is aanzienlijk toegenomen, voornamelijk ten koste van video (13% in 2022) en, in mindere mate, display (19%).

Binnen de UMA-gegevens bevestigen "andere kanalen" een aandeel van 10% van het digitale totaal, en video stijgt van 22% naar 26%.
De benchmark toont voor de UMA ook de verdeling van digitale investeringen tussen lokale en internationale (Gafam) spelers: die bedraagt 41% vs. 59% (vergeleken met 40/60 in 2022).
 
Het aandeel van de lokale spelers blijft veel hoger (72%) dan dat van de Gafam (28%) in alle kanalen waar er effectieve concurrentie is, en als we rekening houden met alle offline investeringen met Belgische spelers, ligt het lokale aandeel in de hele mediamarkt zelfs dicht bij 80%.

Archief / INTELLIGENCE