Fr

INTELLIGENCE

Media Reactions: insights van Deniz Sariyildiz (Kantar Belgium)

Maandag 16 December 2024

Media Reactions: insights van Deniz Sariyildiz (Kantar Belgium)

“Campagnes zijn zeven keer effectiever met een ontvankelijk publiek. De juiste mediaomgeving vinden voor je advertenties is nog nooit zo cruciaal geweest”, zegt Deniz Sariyildiz, senior director & marketplace lead bij Kantar België, in zijn inleiding tot de Media Reactions-studie.

Gebaseerd op de meningen van 800 Belgische consumenten en 900 marketeers over de hele wereld, benadrukt deze analyse het belang om de mediakanaalkeuzes te herbekijken in het licht van de werkelijke verwachtingen van consumenten.

Traditionele offline kanalen, kampioenen van Ad Equity

Traditionele niet-intrusieve media zoals verkooppunten (POS), gesponsorde evenementen, bioscoop, (D)OOH, print, sponsoring en product placement op tv domineren in termen van Ad Equity.

Audio- en videoformats, met name online (pre-roll, mid-roll, mobiele pop-ups), worden daarentegen als meer opdringerig beschouwd en behalen aanzienlijk lagere resultaten.
Aanvaarding beïnvloed door context en inhoud

Consumenten voelen zich meer aangetrokken tot verrijkende omgevingen zoals films, series, muziek en sport. Ze waarderen reclame die onderhoudend en boeiend is en een interessante verhalende of humoristische toon heeft. De perceptie is ook positiever bij boodschappen die opvallen door hun maatschappelijke impact.

Duidelijke kloof tussen marketeers en consumenten over digitale kanalen

Europese marketeers geven de voorkeur aan digitale kanalen zoals online video (OLV), streaming, stories op sociale netwerken en influencer content. Deze keuzes vinden echter geen weerklank bij de Belgische consument, die ze vaak als negatief ervaart.

Aan de andere kant is er een aanzienlijke mate van eensgezindheid over traditionele kanalen zoals gesponsorde evenementen, (D)OOH, POS en bioscoop.De ontvankelijkheid voor digitale formats zoals native advertising, skippable pre-rolls, takeover en expandable formats is zeer positief bij Europese marketeers, maar zeer negatief bij Belgische consumenten.
Kracht van lokale mediamerken

Ad equity is over het algemeen sterk (bovengemiddeld) voor lokale merken. Vooral voor streamingplatforms zoals VOO TV+, Streamz, Play More, Proximus Picks, RTL play en VRT MAX.

Lokale merken worden gedreven door relatief sterke positieve attitudes:

- De kracht van VOO TV+ ligt in het vermogen om de aandacht te trekken;
- Streamz en VRT MAX worden als betrouwbaar beschouwd;
- Play More wordt beschouwd als betrouwbaar en innovatief;
- Proximus Picks als innovatief;
- RTL play als kwalitatief beter.
Vijf aanbevelingen voor adverteerders en bureaus:
  • Kies voor een holistische aanpak die online en offline combineert.
  • Houd rekening met de verschillen tussen de perceptie van marketeers en consumenten om je investeringen beter af te stemmen.
  • Focus op creatieve kwaliteit en personalisatie om de effectiviteit te maximaliseren, door je campagnes aan te passen aan de specifieke kenmerken van elk platform en elke doelgroep.
  • Daarnaast kan het toevoegen van elementen zoals humor, muziek van hoge kwaliteit of krachtige storytelling de impact van je reclame vergroten.
  • Blijf tot slot testen en experimenteren met nieuwe formaten en platforms om beter aan de verwachtingen van de consument te voldoen.

Archief / INTELLIGENCE