Fr

TECH

EPAM brengt inburgering AI in bedrijven in kaart

Donderdag 24 April 2025

EPAM brengt inburgering AI in bedrijven in kaart

EPAM Systems, het moederbedrijf boven Empathy Lab (ex-Emakina), onthult de resultaten van ‘From Hype to Impact: How Enterprises Can Unlock Real Business Value with AI’, een onderzoek dat de beloften van AI analyseert in vergelijking tot de realiteit en inburgering binnen de bedrijfswereld.

Het onderzoek rangschikt de zowat 7.300 onderzochte bedrijven om te beginnen op basis van hun positie tegenover AI, van “beginner” (14%) tot “disruptor” (5%), via “competent” (32%) en “gevorderd” (49%). Eerste bevinding: bijna de helft van de bedrijven beschouwt zichzelf als voorloper op het gebied van AI, maar slechts 26% van hen heeft daadwerkelijk use cases geïmplementeerd.

Het onderzoek identificeert deze operationele implementatie als de grootste uitdaging voor bedrijven, maar benadrukt dat de integratie van AI in processen een beheer en technologische cultuur vereist waarbij alle werknemers betrokken moeten zijn. Werving is een belangrijke bekommernis, aangezien respondenten erop wijzen dat er een tekort aan talent is.

Nir Kaldero, chief AI officer bij EPAM NEORIS, is optimistisch en denkt dat er in 2025 een grote evolutie zal plaatsvinden wat de inburgering van AI betreft, waarbij grootschalige inzet veel verder zal gaan dan pure experimenten. Hij wijst erop dat deze strategische verschuiving afhankelijk is van de gelijke afstemming van de hele organisatie - talent, data, cloud, processen - rond use cases met veel impact. “AI-pioniers zullen niet langer tevreden zijn met de optimalisatie van de productiviteit; ze zullen de klantervaring heruitvinden en groei stimuleren in hun hele waardeketen”, besluit hij.

Archief / TECH