Fr

TECH

Tussen evolutie van AI Assistants en revolutie van AI Agents, door David Grunewald (Pluginto.ai)

Donderdag 13 Februari 2025

Tussen evolutie van AI Assistants en revolutie van AI Agents, door David Grunewald (Pluginto.ai)

Doet de bliksemsnelle opkomst van AI je hoofd duizelen? Van de ontwikkeling van LLM-modellen met indrukwekkende redeneercapaciteiten, ChatGPTo1, ChatGPTo3 Mini, de doorbraak van het Chinese DeepSeek en zijn R1 tot de komst van Qwen 2.5 door Alibaba dat beter presteert dan alle huidige modellen, elke week is er wel revolutionair nieuws dat zowel voor opwinding als verwarring zorgt.

Revolutionair, denk je? Mis poes: dit is nog maar een begin!

Want de AI Agents komen eraan en die luiden een paradigmaverschuiving in voor de contouren van bedrijven, hun organisatiestructuur en werkmethodes.

Ze gaan veel verder dan de huidige chatbots en AI Assistants die we kennen: AI Agents beantwoorden niet alleen je vragen, ze voeren ook plannings- en denktaken uit. Ze begrijpen, anticiperen en handelen autonoom onder jouw supervisie.

Geen woorden maar daden

LLM’s zoals ChatGPT, Gemini of DeepSeek zijn krachtige assistenten die tekst, afbeeldingen of code kunnen genereren als antwoord op onze verzoeken (prompts). Als briljante stagiairs zijn ze altijd bereid om te helpen, maar ze hebben duidelijke richtlijnen, constant toezicht en systematische validatie van hun output nodig.

AI Agents daarentegen schakelen een versnelling hoger en groeien uit tot heuse dirigenten. Ze kunnen zelfstandig taken plannen en uitvoeren, strategische beslissingen nemen en proactief communiceren met andere systemen (CRM, e-mail, agenda’s, enz.) of contactpersonen van vlees en bloed.

Als AI Agent wordt jouw Coordinating Agent je spraakinterface: je dicteert hem instructies (samenvatting van je ongelezen berichten, plannen van wat eerst moet, aanmaken van een overzicht, …).

Stel dat een klant een meeting in Parijs heeft bevestigd. Dan vraag jij je CA om een trein te zoeken die past in je planning, een hotel in de buurt te boeken en je klant te informeren over je aankomsttijd.

Deze coördinerende agent mobiliseert vervolgens verschillende gespecialiseerde subagenten:
- een “Search” agent om de juiste trein en je hotel te vinden,
- een “Communication” agent om een WhatsApp-bericht met je treintijden te sturen naar de betrokken contactpersoon,
- een “Agenda”-agent die momenten in je agenda blokkeert en je collega’s op de hoogte brengt.
Enzovoort.

En neen, dit is geen fictie, noch een hersenspinsel van een techneut als ik. Het zijn scenario’s die we al kunnen instellen op platforms zoals MindPal, Relevanai.com of Taskade.com. Ze zijn weliswaar niet te verwarren met de agents ontwikkeld via OpenAI’s Operator: die kunnen enkel eenvoudige taken automatiseren via een webbrowser.

Low-code configuratie van deze virtuele resources zal ongetwijfeld een cruciale vaardigheid worden voor bedrijven die hun productiviteit willen verhogen en een concurrentievoordeel willen behalen.

One structuren versterken en human resources versterken met virtuele resources

De integratie van AI Agents in het bedrijf stelt ons in staat om onze organisatiestructuren te herbekijken. Meer dan een vervanging is het vooral een kans om ze te versterken. Hoewel AI Agents in sommige gevallen menselijke taken kunnen overnemen, ligt hun echte voordeel in het feit dat ze kunnen samenwerken met andere agents om werknemers te ondersteunen, repetitieve taken overnemen zodat de ‘human’ resources zich kunnen concentreren op missies met een hogere toegevoegde waarde.

In dit opzicht is Marc Benioff, CEO van Salesforce, zijn tijd ver vooruit als hij zegt dat hij nu niet alleen duizenden menselijke werknemers aanstuurt, maar ook duizenden AI Agents die een integraal onderdeel zijn van het organigram van zijn bedrijf. Hoewel ze er zijn om werknemers te ondersteunen, helpen deze Agents ook om processen te optimaliseren en waarde te creëren voor het bedrijf.

Potentieel voor marketing en reclame

Wat dacht je van een geautomatiseerd monitoringsysteem dat voortdurend veranderingen in de prijzen, diensten en communicatie van je concurrenten bijhoudt, dagelijks een rapport genereert en strategische aanpassingen voor je sociale netwerken voorstelt op basis van opkomende trends?

Of een volledig geautomatiseerde beoordeling van de concurrentie, waarbij communicatie van concurrerende merken over de afgelopen 24 maanden wordt verzameld en deze gegevens worden vergeleken met een analyse van het consumentensentiment om beter te kunnen anticiperen op veranderingen in het imago van je merk?

Transformeren agents jouw bedrijf in 2025?

Al enkele maanden kondigen de media 2025 aan als het jaar van de AI Agents, maar zonder altijd duidelijk te maken wat hun concrete impact op bedrijven zal zijn.

Hoewel sommige organisaties al experimenteren met de integratie van AI Agents om quasi-autonome bedrijven te creëren die in staat zijn om klantrelaties te beheren, de toeleveringsketen te optimaliseren of nieuwe marktkansen te identificeren, ligt de directe uitdaging elders.

Nieuwe schaalbaarheid

In het licht van de toenemende werkdruk, steeds strakkere deadlines en een chronische onderbezetting, vormt de integratie van deze virtuele teams ter ondersteuning van je medewerkers naar mijn mening een strategische kans.

Vanuit een ethisch en constructief perspectief bieden deze AI Agents een verhoogde schaalbaarheid en de mogelijkheid om projecten op te vangen die anders onmogelijk zouden zijn voor je bedrijf.

Bovendien zou HR aldus teams die overbelast zijn kunnen detecteren - bijvoorbeeld tijdens pitchperiodes of bij dringende projecten - en voorstellen om onmiddellijk AI Agents in te zetten om een deel van de operationele taken op zich te nemen. Onder supervisie van IT zouden deze agents onmiddellijk ter versterking inrukken en zo de human resources ontlasten van repetitieve taken zodat ze zich kunnen concentreren op meer strategische missies.

Hoewel ik al meer dan twee jaar experimenteer met ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI om besluitvormers te helpen deze tools te integreren, zie ik AI Agents als een ingrijpende transformatie in de manier waarop we werken. Ze herdefiniëren de snelheid en het volume van de productie in de marketing- en communicatiesector, spitsen talent toe op de essentie en optimaliseren het concurrentievermogen.

In plaats van een simpele vervanging bieden ze een strategische versterking van teams. Dat is in ieder geval de toekomst waar ik op hoop: intelligente samenwerking tussen mensen en AI, voor efficiënter en bevredigender werk.

Archief / TECH