Fr

TECH

Data boven in Keytrade's cashback

Donderdag 13 Februari 2025

Data boven in Keytrade's cashback

Twee jaar na zijn implementatie werpt de getrouwheidsstrategie van Keytrade Bank, gebaseerd op het cashbackprincipe, zijn vruchten af. Zo luidt het althans bij Aurélie Harrang, campaign manager bij Keytrade Bank, en Robert Ientile, head of marketing & communications bij Paylead, de partner van het project.

Ter herinnering, cashback is een techniek waarmee consumenten een deel van het geld dat ze uitgeven aan een aankoop kunnen terugkrijgen. De cashback wordt aangeboden op de websites van talloze deelnemende handelaars en platformen. Het doel is om klantenloyaliteit op te bouwen en het aantal transacties te verhogen.

Dit mechanisme, dat gebaseerd is op het principe van performance campagnes, is ook een kans voor merken om aanwezig te zijn in safe spaces, meer bepaald waar er maximale brand safety heerst. In de praktijk kan het opzetten van een cashbacksysteem rechtstreeks door het merk worden beheerd of worden toevertrouwd aan een gespecialiseerde partner.

Keytrade Bank heeft dit getrouwheidsprogramma in 2022 geïntroduceerd en in 2023 uitgerold. De adverteerder deed een beroep op Paylead, een Franse onderneming die erin gespecialiseerd is. Het bedrijf profiteerde van deze eerste Belgische ervaring om zijn activiteiten in ons land uit te breiden. Het ging daarna ook een samenwerking aan met Proximus en BNP Paribas Fortis.

Wat was de doelstelling van Keytrade Bank om dit cashbacksysteem te lanceren?
Aurélie Harrang: De klant staat centraal bij Keytrade Bank. Onze eerste doelstelling was dan ook om de klantentevredenheid te verhogen door een financieel voordeel aan te bieden bij de aankoop van verschillende producten of diensten.

Deze loyaliteitsbevorderende actie past perfect bij het DNA van Keytrade Bank, de enige gratis bank die haar klanten beloont. Met dit cashbackvoorstel kunnen we hen nog meer financiële return bieden.
Dit programma biedt ons ook een extra kans om op een positieve manier te communiceren met onze klanten, die we regelmatig informeren rond nieuwe aanbiedingen. Daarnaast wilden we het aantal transacties op onze app verhogen. Sommige van onze klanten gebruiken alleen ons makelaarsplatform. We wilden die klanten een goede reden geven om eveneens gebruik te maken van onze bancaire diensten.

Hoe is de feedback twee jaar na de lancering?
 
Aurélie Harrang: Die is zeer positief. Onze klanten wisten vooral de gebruiksvriendelijkheid te smaken. Ze moeten eenmaal toestemming geven bij de registratie en dan genieten ze automatisch van de kortingen in het programma. Wanneer ze een aankoop doen bij een van de handelaars van het programma, ontvangen ze het bedrag van de promotie meteen op hun rekening. Klanten kunnen de lijst met de huidige promoties in ons programma raadplegen vooraleer ze een aankoop doen en ze kunnen zich, uiteraard, op elk moment weer afmelden.

We kunnen ook enkele concrete resultaten delen. Het aantal actieve gebruikers van ons programma steeg tussen 2023 en 2024 met 43%, met 41% meer transacties in dezelfde periode.

Hoe ziet de strategie van Paylead eruit?
Robert Ientile: Ons voorstel is top op drie verschillende vlakken. Onze klanten zijn tevreden omdat we hen onze white label technologie bieden, waardoor alles transparant is voor hun klanten.

Ze gaan er ook op vooruit omdat ze kunnen genieten van interessante, gepersonaliseerde aanbiedingen. T

ot slot stellen we onze partner-handelaars tevreden dankzij het bereik dat we hen bieden, in kwaliteitsvolle omgevingen.
Ons doel is om waarde te bieden aan de eindconsument, een getrouwheidsoplossing voor onze klanten en, zoals ik al zei, een extra bereik voor de handelaars. We kunnen hen het grootste publiek van bankklanten in België bieden.
 
Hoe werkt dit cashbacksysteem?

Het werkt, vanuit het oogpunt van de handelaar, via een performance marketingsysteem dat gebaseerd is op de gepseudonimiseerde transactiedata waartoe we toegang hebben. Elke klant die toestemming heeft gegeven om deel te nemen aan de cashbackdienst van de betreffende bank wordt gekoppeld aan een unieke token. Dat stelt ons in staat om het koopgedrag te analyseren zonder de identiteit van de klanten te kennen.

De analyse van deze data heeft twee voordelen. Eerst en vooral voor de klanten van de bank, omdat we hen zo gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen doen op basis van hun gedrag en koopgedrag. Onze partner-handelaars kunnen dan weer hun marketingcampagnes finetunen. We bezorgen hen ook gedetailleerde resultaten over de performance van hun campagnes en andere statistieken die de efficiëntie van onze aanpak aantonen.

Uit een Europees onderzoek uitgevoerd door Ipsos voor Sopra Steria over de verwachtingen van bankklanten blijkt dat 25% van hen dit soort diensten al gebruikt en dat 50% hun bank vraagt om het te introduceren. Hetzelfde geldt voor handelaars, die profiteren van het publiek dat we bieden en dit cashbacksysteem gebruiken om zowel nieuwe klanten te rekruteren als voor de klantenbinding. Het bewijs dat ons systeem werkt? De meeste van onze partners vernieuwen regelmatig hun campagnes. Onze churn is erg laag.

Hoe rekruteren jullie de handelaars?

We analyseren de aankopen van de klanten van de partners waarmee we samenwerken, en dit altijd op een volledig gepseudonimiseerde basis; we identificeren de top 100 van meest populaire handelaars en contacteren hen. Deze top 100 is vrij gelijkaardig voor onze drie Belgische partners: Keytrade Bank, Proximus en BNP Paribas Fortis.

We werken samen met internationale merken, maar ook met een groot aantal Belgische retailers zoals Inno, Torfs, E5, Standaard Boekhandel, enz. Ons doel is ervoor te zorgen dat onze cashbackaanbiedingen in de smaak vallen bij de klanten van onze partners.

Aurélie Harrang: De naamsbekendheid van deze merken is natuurlijk belangrijk voor onze klanten, net als de cashbackbedragen die worden voorgesteld.
 
Welk businessmodel gaat er schuil achter de cashback?
 
Robert Ientile: We werken zoals een reclameregie, waarbij we handelaars CPA-bedragen (Cost Per Acquisition) factureren voor elke in aanmerking komende transactie, en we betalen onze partners de cashbacks en fees.

Aurélie Harrang: We ontvangen een commissie op transacties, maar dit is geen doel op zich. Het stelt ons simpelweg in staat om de werkingskosten van het systeem te dekken. Het hoofddoel blijft klantenbinding en het activeren van daily banking.

Archief / TECH