Fr

TECH

Qatar weet Web Summit-conferentie slim in te zetten voor eigen marketing

Donderdag 6 Maart 2025

Qatar weet Web Summit-conferentie slim in te zetten voor eigen marketing

Qatar staat bekend als een van de oliestaten in het Midden-Oosten, maar wil van die reputatie af. Het landje wil onder andere een ‘techhub’ worden, en organiseert daarom met veel plezier Web Summit Qatar. Een conferentie met 25 duizend bezoekers die komen om wijzer te worden over digitale marketing, advertising en innovatieve technologie. Qatar weet die conferentie slim in te zetten voor zijn eigen marketingmachine, ervaart onze Nederlandse confrater Rens Blom tijdens een week in het land. Dit is zijn verslag.

De organisatie van Web Summit strijkt voor de tweede keer neer in Qatar – onderdeel van een vijfjarige deal met de overheid. Waar de eerste editie, vorig jaar, 15.000 bezoekers trok, schermt de organisatie nu met 25.000 bezoekers. Een uitverkochte conferentie, klinkt het vol trots. En trots, dat is Qatar zeker. Overal in de stad pronkt reclame voor Web Summit. In de metro’s, winkelstraten en op het vliegveld hangen schermen die moeten onderstrepen dat Qatar hét ‘techland’ in het Midden-Oosten is.

Trots is Web Summit Qatar ook op zijn lijst van sponsors. En eerlijk is eerlijk: dat zijn er nogal wat. Van TikTok, Microsoft en Amazon tot Snap, Meta en Huawei: vrijwel alle grote spelers lijken present op de conferentie. Niet alleen met kleinere of grotere stands en zichtbaarheid rondom de conferentie, maar ook met heel wat gesponsorde inhoudelijke presentaties aan het publiek.

Waar de ene presentatie honderden mensen trekt, moet een andere spreker het met een veel kleiner publiek doen. Hollywood-acteur Will Smith – pas daags voor de start van de conferentie toegevoegd als spreker – trekt de volste zaal. Wat in positieve zin opvalt, is de variëteit in sprekers. Mannen en vrouwen lijken bijna even goed vertegenwoordigd en er staan mensen met allerlei achtergronden op de podia. Daar kunnen heel wat conferenties nog iets van leren.

Wie niet op een stoeltje luistert naar een van de vele sessies, kan tijdens de drie dagen durende beurs door de grote hal struinen naar start-ups, grote bedrijven en non-profits. Wat mij het meest is opgevallen, is hoeveel bedrijven en organisaties in de hal verbonden zijn aan de overheid van Qatar. Van staatsbanken en investeringsbedrijven tot staatsvliegmaatschappij Qatar Airways en telecompartijen; je kunt er op Web Summit Qatar niet omheen dat je in Qatar bent. Een slimme organisatorische zet, gelet op het internationale publiek en de ambitie van Qatar om zich te profileren als een techhub in ontwikkeling.

Niet voor niets benadrukte de premier tijdens de openingsceremonie van Web Summit Qatar dat de overheid vorig jaar een fonds van 1 miljard dollar beschikbaar heeft gesteld voor start-ups. En dat het land nog veel meer start-ups en (tech)bedrijven wil aantrekken. Web Summit Qatar is daar een mooi uithangbord van. Al valt ook op dat men de marketingmachine graag zoveel mogelijk in eigen hand houdt. Pogingen weken vooraf en ter plekke om met de organisatie in gesprek te gaan over bijvoorbeeld de recente keuze voor een conferentie in Qatar in plaats van in een ander land, lopen op niets uit. Web Summit organiseert al langer beurzen in Portugal, Canada en Brazilië.

Dit jaar staat de conferentie grotendeels in het teken van – hoe kan het ook anders – kunstmatige intelligentie (AI). Topmensen van uiteenlopende AI-bedrijven beklemtonen nog maar eens hoe snel de ontwikkelingen gaan en bureaudirecteuren benadrukken nog maar eens dat bureaus zichzelf – met behulp van AI – opnieuw moeten uitvinden om te voorkomen dat klanten alles zelf denken te kunnen doen.

Rens Blom

Archief / TECH