Fr

TECH

Hoe het was op CES 2025, door Brice Le Blevennec

Woensdag 15 Januari 2025

Hoe het was op CES 2025, door Brice Le Blevennec

Las Vegas is de thuisbasis van enkele van ’s werelds grootste resorts, maar toch is er geen een groot genoeg voor de Consumer Electronics Show (CES). De exposanten zijn verspreid over het Venetian, het Las Vegas Convention Center (LVCC), het Aria, en ook het Cosmopolitan, het Encore, het Park MGM, het Renaissance, het Westgate, het Vdara en het Wynn. Kortom, het is onmogelijk voor een enkel individu om alles te zien in vier dagen. Ik moest dus drastische keuzes maken en bezocht slechts een fractie, meer bepaald het deel dat in het Venetian en het LVCC ondergebracht was.
De eerste schok? De meeste exposanten komen uit Azië: uit China (25%), Zuid-Korea (15%), Taiwan, Hongkong en Zuidoost-Azië. Europeanen zijn zeldzaam en als ze toch van de partij zijn, delen ze vaak collectieve stands met amper meer dan wat tafels met een pc, omringd door stands boordevol robots, gigantische schermen en monumentale constructies. De Amerikanen zijn nog steeds aanwezig met enkele spectaculaire stands, maar ze zijn in de minderheid. Het is duidelijk dat de meerderheid van de wereldwijde elektronische producten in Azië wordt gemaakt, maar wat me opviel was dat veel van de innovaties nu ook daar vandaan komen.

De grote trend van dit jaar zal je niet verbazen: elk product is voorzien met een dosis kunstmatige intelligentie: grasmaaiers, zwembadrobots, auto’s, slimme badkamerspiegels, televisies, robotstofzuigers, deurbellen met gezichtsherkenning, wasmachines en droogkasten, kookvuren, … zelfs de hondenmand.
Maar wat ik vooral fascinerend vond, waren de plannen van LG en Samsung om je hele leven te organiseren, via alle voorwerpen in je huis, met behulp van hun respectieve AI. En dat gaat heel ver. Uiteraard zijn afzuigkappen, magnetrons, ovens, kookplaten en koelkasten geconnecteerd. Natuurlijk kan een AI, waarmee je communiceert via de deuren van je koelkast, afzuigkap of magnetron met touchscreen, recepten voorstellen en ontbrekende ingrediënten online bestellen. Maar Samsung maakt ook verbinding met je Dexcom glucosesensor om je metabolisme te controleren en je dieet te optimaliseren. LG houdt ondertussen met sensoren en een camera de slaap, het gewicht en de ademhalingsfrequentie van je baby in de gaten. Het meet ook de temperatuur en ademhalingsfrequentie van je hond, je vrouw en ja, ook die van jezelf. Verder houden ze het komen en gaan van je gezin in de gaten met bewakingscamera’s die je kunt volgen op je tv, waar hun AI passende inhoud voorstelt op basis van je geschiedenis en wie er in de buurt is.

En dat is nog maar het begin. Tuya is een ecosysteem dat de gebruikelijke ‘smart’ stekkers, lampen, deursensoren en thermometers omvat. Het omvat nu ook een intelligente transformer voor je zonnepanelen en batterijen, om het gebruik van de energie in je huis te optimaliseren.

Als consumenten slimme spiegels in hun badkamer en beeldschermen in hun keuken hebben, zullen er vast adverteerders zijn die met promotieacties voor deze spiegels komen.
Een enorme golf van smart glasses staat op het punt om door te breken. Deze producten liggen in de lijn van de Meta Ray-Ban, die al een jaar op de markt is, maar de nieuwe generatie voegt schermen toe aan de glazen. Voor de goede orde: de Meta Ray-Ban bevat oortjes in de benen, microfoons, een camera die foto’s en video’s maakt en al die functies kunnen interageren met Meta.AI (behalve in Europa, vanwege de AI Act). Tientallen start-ups stellen de volgende generatie voor, die uitgerust zal zijn met schermen. Deze categorie producten had één probleem: deze schermen waren niet geschikt voor brildragers, dus waren ze voorbehouden aan mensen met een perfect zicht. Die willen echter niet meteen een bril dragen zelfs niet omwille van de technische mogelijkheden.

De technologie heeft nu een enorme sprong voorwaarts gemaakt en drie benaderingen delen nu de markt (elk met hun voor- en nadelen):
  • Bird Path schermen: dik, maar in kleur en met hoge resolutie. Ze kunnen niet worden gebruikt om een normale bril mee te maken, maar hebben het voordeel dat ze kunnen worden aangepast aan de dioptrie van slechtzienden.
  • Waveguide-schermen: even dun als conventionele brillenglazen, maar beperkt tot een smalle kijkhoek. Nieuw is dat ze nu gecombineerd kunnen worden met corrigerende brillenglazen;
  • Halliday-schermen: piepkleine projectoren in het brilmontuur die op het netvlies projecteren. Gewone corrigerende lenzen kunnen aan de bril worden toegevoegd.
Sommige modellen kunnen communiceren met ChatGPT, Gemini of Meta.AI. Veel brillen bieden real-time vertaling, transcriptie van vergaderingen en de mogelijkheid om een foto te nemen en daar een vraag over te stellen. Bijvoorbeeld: neem een foto van je koelkast en vraag om een recept met de zichtbare ingrediënten. Sommige modellen hebben 3DoF-sensoren om ruimtelijke schermen te plaatsen, zoals de Apple Vision Pro. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos en opwindend. Bovendien blijven de prijzen binnen de perken: ze schommelen tussen $ 150 en $ 300.
Als consumenten de hele tijd gaan rondlopen met smart glasses, voorzien van schermen en luidsprekers, zullen er zeker adverteerders zijn die er promotieacties voor gaan bedenken.

Veel productcategorieën ondergaan grote veranderingen dankzij innovatie, maar het domein dat wellicht het meeste potentieel heeft, is dat van onze gezondheid.

Er waren tientallen preventieve producten te zien. Dit onderwerp zou een heel artikel waard zijn, maar laat ik me beperken tot een enkel voorbeeld: Abbott lanceert een continue glucosesensor en een toepassing voor niet-diabetici die hun metabolisme en dieet willen onder controle willen houden. Alleen in de Verenigde Staten, natuurlijk. 

Archief / TECH