Fr

TECH

Gauthier Mine: "Mijn doelstelling is Displayce open te stellen voor elk type bureau dat zich aan DOOH wil wagen"

Zondag 23 Maart 2025

Gauthier Mine:

Displayce, het technologische platform gewijd aan DOOH (Digital Out-of-Home), onthulde zijn nieuwe merkidentiteit die de evolutie van zijn positionering en zijn inzet voor de transformatie van OOH wil weerspiegelen. De rebranding omvat een nieuw logo met een ‘D’, bestaande uit geometrische vormen, als verwijzing naar digitale schermen. In het midden zien we een schittering, die aansluit bij de nieuwe merkbelofte: ‘Spark Attention with Out-of-Home’. Die is prominent aanwezig op de vernieuwde website van Displayce.
 
Al deze veranderingen onderstrepen de groei en ambities van Displayce, zoals CEO en medeoprichtster Laure Malergue benadrukt: “Nu we ons tienjarige bestaan vieren en drie jaar nadat we een strategische samenwerking sloten met JCDecaux, zijn we trots op onze prestaties en onze internationale expansie.”
 
Een belangrijk onderdeel van die groei is de Belgische markt, waar het oorspronkelijk Franse platform al jaren actief is en zijn aanwezigheid versterkte met de opening van een lokaal kantoor bijna een jaar geleden. Dat koestert stevige ambities in de regio: tekst en uitleg door Gauthier Mine, head of sales Benelux.
 
Er zijn almaar meer spelers in programmatic DOOH. Hoe onderscheiden jullie je? Wat is de USP van jullie DSP?
 
Onze positionering is in de eerste plaats die van een DOOH-specialist. Hierdoor kunnen we ons onderscheiden van het groeiende aantal multi-channel DSP’s. Deze gespecialiseerde positionering gaat gepaard met investeringen in een groot aantal ontwikkelingen en innovatieve oplossingen die we onze klanten bieden. We koesteren de ambitie om de out-of-home markt te transformeren door een gebruiksvriendelijk, eenvoudig te gebruiken platform aan te bieden. Bijna iedereen kan Displayce gebruiken.
 
Kun je door deze eenvoud je klantenbestand uitbreiden?
 
Onze primaire markt zijn natuurlijk nog steeds de mediabureaus - de Big Six en de specialisten - maar daarbuiten realiseren we ons dat steeds meer creatieve bureaus bepaalde media-aankopen inhousen. Dat is een echt groeipotentieel. Mijn doel is om Displayce open te stellen voor elk type bureau dat in DOOH wil investeren en om ons klantenbestand te verbreden.
 
Hoe zit het met directe adverteerders?
 
Internationaal zijn er een paar grote adverteerders met in-house digital marketing units die Displayce rechtstreeks gebruiken om DOOH-inventaris te kopen. In België is dit zeldzamer. Sommige adverteerders hebben toegang tot ons platform, maar altijd in samenwerking met hun bureau.
 
Kun je ons iets vertellen over de beschikbare inventaris op de Belgische markt?
 
We bieden momenteel 5.578 schermen aan via premium uitgevers, waaronder natuurlijk JCDecaux en Clear Channel, maar ook Delhaize en Basic Fit met een ander, maar interessant bereik, aangezien de aandachtspanne in sportcentra groot is.
 
Bovendien heb ik gemerkt dat steeds meer OOH-installaties worden vervangen door digitale schermen omdat ze winstgevender en goedkoper zijn voor adverteerders. Daarom kijken we naar de mogelijkheid om traditionele inventaris via ons platform open te stellen voor programmatic advertising.
 
Een van de bijzondere kenmerken van Displayce is de aanwezigheid van JCDecaux als belangrijke aandeelhouder. Hoe heeft deze samenwerking jullie ontwikkeling beïnvloed?
 
JCDecaux heeft in juli 2022 een meerderheidsbelang genomen in het bedrijf. Dit heeft ons met name in staat gesteld om onze internationale groei te stimuleren. Het is dus een factor die onze business versnelt, maar daarnaast blijven we autonoom en volledig agnostisch: we bevoordelen geen enkele publisher: het is het bureau dat beslist op welke schermen het getoond wil worden.
 
Over tools gesproken, vorig jaar hebben jullie een POI-oplossing gelanceerd met Echo Analytics. Ook kwamen jullie met ‘Airport Live Triggering’ op de luchthaven, met JCDecaux en Cirium. Hoe zijn deze initiatieven onthaald?
 
Ze zijn zeer goed ontvangen. Onze POI’s die zo'n 10 miljoen points of interest in zeven landen omvatten, waaronder België, maken het werk van buyers veel gemakkelijker: deze zeer nauwkeurige geautomatiseerde geolokalisatie-mogelijkheden besparen enorm veel tijd, wat de bureaus duidelijk weten te waarderen. Ze kunnen met name worden gebruikt om hyperlokale DOOH-campagnes te maken of om schermen rond verkooppunten van concurrenten te targeten.
 
Het aanbod van Airport is exclusief voor JCDecaux: we zijn het eerste DOOH-platform dat dit soort diensten aanbiedt aan bureaus. We lanceerden onze eerste grote campagne met Ria – dat gespecialiseerd is in geld wisselen - op Tomorrowland. De taal van de campagneboodschap werd aangepast aan het land van herkomst van de vluchten naar België; voor vluchten uit de Verenigde Staten werd de valuta bijvoorbeeld in dollars weergegeven... Dat verliep volledig geautomatiseerd: het was zeer innovatief en we verwachten steeds meer van dit soort campagnes te voeren.
 
Recenter hebben we geïnvesteerd in generatieve kunstmatige intelligentie met de lancering van Campaign AI. Dit is een intelligente assistent die ook nog eens enorm veel tijd bespaart: op basis van een briefing van een klant zal de AI verschillende campagnescenario’s en -strategieën voorstellen. Het stelt ons ook in staat om out-of-the-box te denken, om te zien wat we kunnen aanbieden in België of op andere markte, maar bijvoorbeeld ook om onze media-aanbevelingen te versterken tijdens pitches. Waar we misschien een risico op standaardisatie hadden verwacht, is het interessant om te zien dat AI naarmate de tijd verstrijkt steeds beter presteert en steeds met heel andere scenario’s komt.
 
Jullie zijn nu bijna een jaar bezig met de ontwikkeling van Displayce in België. Hoe zien jullie de markt evolueren?
 
Wat ons betreft evolueert de markt positief. Ik heb een groot aantal bureaus bezocht, ik promoot programmatic DOOH, rekening houdend met de maturiteit die anders is in het noorden en het zuiden van het land... Deze nabijheid en lokale verankering werpen hun vruchten af. We zijn een wereldwijd merk, maar we werven lokale managers aan in elke markt die we betreden. Ik kom van Biggie, ik heb lang voor dentsu gewerkt, ik ken de bureausector in België goed en het is een echte troef om te kunnen rekenen op een medewerker in elke regio waar we actief zijn.
 
Als we afgaan op de laatste UMA-cijfers, lijkt programmatic DOOH te vertragen.
 
Dat voelden we vorig jaar ook een beetje. Er zijn schommelingen, maar zowel in België als op andere markten, is de interesse er. Steeds meer spelers willen dit soort oplossingen kunnen aanbieden aan hun klanten.
 
Staat jullie positie als specialist de opkomst van omnichannel platformen zoals The Trade Desk niet in de weg?
 
Onze gespecialiseerde positionering is een voordeel. DOOH heeft zijn eigen specifieke kenmerken en onze expertise stelt ons in staat om het volledige potentieel ervan te benutten - van de optimalisatie van de buying tot de meting van prestaties. Bovendien vergemakkelijkt het feit dat we ingezet kunnen worden met andere tools en kanalen transversale planning en analyse, waardoor merken samenhangende en performante campagnes kunnen voeren op meerdere dragers, maar toch kunnen rekenen op de expertise van elk medium.
 
Wat zijn jullie uitdagingen voor 2025?
 
Evolueren van challenger naar marktleider in België. Het is een ambitieuze doelstelling, maar we zijn goed op weg om ze waar te maken. Vervolgens willen we Nederland ontwikkelen, waar het niveau van digitale maturiteit nog hoger ligt dan hier... Dat wordt een uitdaging, maar ik heb er vertrouwen in, gezien onze sterke punten op het vlak van innovatie en klantenservice.

Archief / TECH