Fr

TECH

Programmatic en brand safety: het verslag dat toont dat platformen er niet altijd in slagen hun inventaris te controleren

Zondag 16 Februari 2025

Programmatic en brand safety: het verslag dat toont dat platformen er niet altijd in slagen hun inventaris te controleren

Volgens een nieuw rapport van Adalytics hebben de programmatic buying platforms van Google, Amazon en Microsoft zonder het te weten websites met kinderporno gefinancierd door er advertenties van zo'n 70 grote merken en instellingen (waaronder Mastercard, Nestlé, Starbucks, Unilever en de Amerikaanse overheid) te verspreiden.
 
De affaire veroorzaakte heel wat ophef en zoals de BBC opmerkt, illustreert het schandaal een veel breder probleem: “Adverteerders weten vaak niet waar hun advertenties verschijnen en advertentieplatformen hebben moeite om de sites in hun inventaris te controleren.”
 
Dit gebrek aan transparantie moedigt misbruik aan en stelt merken bloot aan grote risico’s, zoals verschillende senatoren die rekenschap vroegen aan de ad tech spelers ook opmerkten: “De verspreiding van kinderporno is een verachtelijke misdaad die onherstelbare schade toebrengt aan de slachtoffers. Door de commercialisering van sites die dergelijke content hosten toe te laten, worden digitale reclamenetwerken een financieringsbron die deze misdaden in stand houdt”.
Edouard De Witte: “Het is maar een topje van de ijsberg”
 
“Deze afwijking om blindelings te vertrouwen op algoritmes, machines of AI, heeft geleid tot een schandaal als dit, maar er zijn er al veel meer geweest en er zullen er nog veel meer volgen. Dit is maar een topje van de ijsberg”, aldus Edouard De Witte, digital solutions & research director bij Rossel.
In een felle post hekelt hij de inefficiëntie van de maatregelen die brand safety moeten garanderen: “We zitten op de eerste rij om in te zien hoe complex een geautomatiseerde aanpak is en niet blindelings ons lot in handen te leggen van meettools zonder menselijke controle”, schrijft hij.
 
“Onze nieuws-, lifestyle- en zelfs catch-up tv-sites zijn uitgesloten van veel mediaplannen omdat ze meer dan 15% impressies hadden die niet brand safe waren. Tot voor kort overschreden onze homepages de brand safety drempel van de AdTech-tools niet. Toch zijn dit precies de pagina's die adverteerders exclusief willen kopen voor productlanceringen.”
 
“Alle uitgevers voeren al jaren campagne voor echte transparantie in content analysetechnieken, black- en whitelists, en vooral voor echte erkenning door de advertentiemarkt van de concrete verbintenissen - geverifieerde content die volledig voldoet aan nationale en internationale regelgeving - die uitgevers garanderen aan hun lezers en adverteerders,” aldus Edouard De Witte nog.

Archief / TECH