Fr

TECH

Google Demand Gen in uitverkoop

Donderdag 27 Februari 2025

Google Demand Gen in uitverkoop

Google lijkt moeite te hebben om zijn ‘Demand Gen’ campagnes te promoten. Voor wie het niet weet: dit soort campagne richt zich op de upper funnel en zet vooral in op videoformaten op YouTube. Maar het formaat kampt duidelijk met een gebrek aan interesse bij de kopers. Dit heeft Google ertoe aangezet om soms indrukwekkende advertentiekredieten aan te bieden; die kunnen volgens Adweek in sommige gevallen oplopen tot meer dan $ 20.000, oftewel een dollar gratis ruimte voor elke uitgegeven dollar.
Deze aanpak van Google wordt bevestigd door Geoffrey Haesaert, digital performance analyst bij Clicktrust. Hij stelt een zekere onduidelijkheid vast met betrekking tot de positionering van het Demand Gen-aanbod in vergelijking met PerformanceMax (Pmax): “Demand Gen is in feite een evolutie van het Discovery-aanbod, dat verrijkt werd met nieuwe plaatsingen om de upper funnel te versterken, terwijl Pmax zich duidelijk richt op de lower funnel, waar pure performance beoogd wordt.” 
Het gebrek aan interesse van adverteerders in Demand Gen schrijft hij toe aan de nogal vage positionering, maar ook aan de druk van Google op Pmax.

Om zijn aanbod nieuw leven in te blazen heeft Google naast de aangeboden credits ook wijzigingen aangekondigd in de parameters van zijn Demand Gen-campagnes. Die omvatten nu een bredere waaier van Google-kanalen, van Gmail tot het Google Display-netwerk, evenals YouTube-videoformaten.

Google biedt ook meer flexibiliteit in het beheer van advertenties, de mogelijkheid om formaten te gebruiken die zijn aangepast aan verschillende schermtypes, een directe link met de beschikbaarheid van de in de advertentie gepresenteerde producten en aanvullende functies om de prestaties van de campagnes te begrijpen.

Archief / TECH