Fr

TECH

Meridian, Marketing Mix Modeling volgens Google

Donderdag 6 Februari 2025

Meridian, Marketing Mix Modeling volgens Google

In een markt waar metingen steeds complexer worden, is Marketing Mix Modeling een holistische benadering die adverteerders in staat stelt de effectiviteit van hun campagnes over verschillende kanalen te analyseren door parameters te integreren zoals verkoop, promoties, seizoensgebondenheid, enz.

Meridian, de open source-oplossing die nu door Google wordt aangeboden, luidt de start van de democratisering van MMM in”, aldus Christophe Hendrick (Flying Fish) en Christophe Robyns (Agilytic) met wie we onlangs dit meetmodel onder de loep namen.

MMM-specialist Nicolas Schnock (Lykta) is al even enthousiast en wijst erop dat Meta het open source model Robyn al vanaf 2021 gebruikt. “Het werk van de GAFAM op dit gebied bevestigt dat Marketing Mix Modelling een essentiële tool is om de effectiviteit van reclame te beoordelen”, benadrukt hij.

De drie experts noemen een aantal sterke punten van Meridian: de mogelijkheid om rekening te houden met geografische zones, wat vooral interessant is in onze Noord/Zuid-markt; de mogelijkheid om Reach & Frequency-gegevens te gebruiken; en de vereenvoudigde integratie met het media-ecosysteem van Google (Google Ads, Display, YouTube) en de toegang tot aanvullende bronnen. Hoewel ze de beschikbaarheid van uitgebreide documentatie benadrukken, zijn ze het erover eens dat het gebruik van dit type tool complex blijft en expertise in data science vereist.

Archief / TECH