Fr

TECH

DeepSeek: masterclass in virale branding

Vrijdag 7 Februari 2025

DeepSeek: masterclass in virale branding

Op 20 januari maakte de wereld plotseling kennis met DeepSeek, een Chinese AI start-up die twee jaar geleden opgericht werd door Liang Wenfeng. De aankondiging van de gratis app veroorzaakte een ware schokgolf in de techindustrie en de financiële markten, wat de alleenheerschappij van Amerikaanse bedrijven op het gebied van AI deed wankelen.
 
De media-aandacht was zo groot dat DeepSeek in 48 uur tijd meer dan 2 miljoen vermeldingen genereerde op de sociale netwerken en een week na de lancering overtrof het aantal downloads van de app dat van heel wat andere bekende AI-assistenten, zoals blijkt uit een analyse van Deutsche Bank België van dit fenomeen dat vergeleken werd met een ‘Spoetnik-moment’ voor AI.
 
Hoe slaagde DeepSeek, een naam die een paar maanden geleden nog grotendeels onbekend was, erin zo snel op de voorgrond te treden? Wie organiseerde de lancering? Nam de Chinese start-up een PR-bureau onder de arm?
 
Om te beginnen moet je weten dat achter de lancering van DeepSeek High-Flyer zat. Zoals France24 uitlegt, werd ook dit algoritmische tradingfonds – ondertussen een van de meest invloedrijke spelers op de Chinese aandelenmarkt - opgericht door Liang Wenfeng, die op zoek was naar een vehikel voor zijn AI-dromen.
 
Dus neen, er zit geen PR- of ander bureau achter de ‘lancering’ van DeepSeek, maar jong Chinees talent dat door High-Flyer gerekruteerd werd aan de beste Chinese universiteiten. En die kwamen met een masterclass in virale branding, zoals Zanardy Putra Annuar (brand strategist bij Blackstone Consultant) toelicht.
 
Allereerst wijst hij op wat hij de “discrete luxe aanpak” noemt: “DeepSeek kwam niet met een flitsende lancering, noch met een miljarden kostende marketingcampagne. Het kwam op de markt met een interface zonder franje en probeerde vooral niet rechtstreeks te concurreren met ChatGPT. In plaats daarvan positioneerde het zichzelf als een alternatief: de AI-tool voor mensen die op zoek zijn naar iets anders. Zonder te roepen dat het beter is dan ChatGPT, maar door stilletjes te fluisteren dat het anders is. En mensen discreet te suggereren dat ze dat konden uittesten. En dat deden ze.”
 
Dat is de tweede fase in de lanceringsstrategie: de focus op de community die organische viraliteit genereerde: “Door zijn gebruikers bij zijn evolutie te betrekken, veranderde DeepSeek zijn klanten in ambassadeurs en in plaats van vergelijkingen te forceren (met ChatGPT), liet DeepSeek ze op natuurlijke wijze ontstaan, waardoor een authentieke buzz ontstond.”
 
De strateeg van Balckstone wijst ook op de perfecte timing: “DeepSeek kwam op de markt op het moment dat mensen klaar waren voor een alternatief, en het was in staat om aan die verwachting te voldoen.”
 
Voeg daarbij de serieuze lange neus aan het adres van de Trump-oligarchen en hun Stargate-project, dat tegelijkertijd met de DeepSeek-app werd gelanceerd, en je snapt meteen waarom het Chinese regime van Xi Jinping alle reden tot vreugde heeft.

Archief / TECH