Fr

TECH

ChatGPT Search vs Google: Semrush scant online search

Donderdag 6 Februari 2025

ChatGPT Search vs Google: Semrush scant online search

Semruch, de specialist in digitale bereikanalyse, heeft meer dan 80 miljoen clickstreams geanalyseerd voor de tweede helft van 2024 om de evolutie te meten van twee soorten internetzoekopdrachten: de klassieke Google- of Bing-modus en de hybride ChatGPT-modus.
 
Analyse van deze clickstreams in combinatie met demografische gegevens en traffic modellen onthult drie belangrijke trends: de verdeling van de traffic over deze engines, de typologie van de zoekopdrachten en het profiel van de gebruikers.

Wat het eerste punt betreft, genereert ChatGPT veel meer verkeer naar educatieve bronnen, traditionele media en technologische documentatie. Query's (prompts) op ChatGPT zijn veel langer dan op Google, zelfs als de gebruiker de zoekmodus op ChatGPT activeert. Tot slot vertoont de gebruikersbasis van ChatGPT een grotere vertegenwoordiging van studenten en jongere gebruikers dan de per definitie bredere demografische spreiding van Google.
Voor marketeers, SEO specialisten en content creators onthullen deze data een nieuwe realiteit: ze tonen dat om in dit nieuwe landschap succesvol te zijn, het noodzakelijk is om van traditionele referentiëringsmetingen over te schakelen naar content die leerprocessen, probleemoplossingen en creatieve taken actief ondersteunt.

Archief / TECH