Fr

TECH

Digital Global Overview bevestigt groei van retail media

Dinsdag 11 Februari 2025

Digital Global Overview bevestigt groei van retail media

Het Digital Global Overview Report 2025 van We Are Social en Meltwater neemt de reclamebestedingen in 2024 onder de loep. Die worden geschat op 1.090 miljard dollar, waarvan 790 miljard dollar voor digital (+10%), goed voor bijna 73% van de totale taart. In België vertegenwoordigt digital een marktaandeel van 47,2%, wat meer is dan de 37% die in de UMA-benchmark aanhaalt voor de eerste helft van 2024.
Als we kijken naar de details van deze digitale investeringen, wijst het rapport op een sterke groei in retail media, met een stijging van 22,4% j-o-j tot 167,2 miljard dollar. Dit segment is goed voor 21,2% van de digitale bestedingen, vergeleken met 10,9% in 2019. 
Ook programmatic advertising groeit en is vandaag goed voor 82,4% van de totale digitale uitgaven wereldwijd, tegenover 70,8% in België.
Wat de kanalen betreft, stijgt search met 12,3%, met een marktaandeel van 40% wereldwijd tegenover 22,6% in België; social stijgt met 15%, met een hoger marktaandeel in België dan het wereldwijde gemiddelde (36,4% tegenover 30,8%). Influencer marketing groeit tot slot met 13,9%, met een wereldwijd marktaandeel van 4,4% en een Belgisch marktaandeel van 3,1%.

Het rapport dat 640 slides omvat, analyseert ook tal van andere parameters, gaande van de internetpenetratie tot de ontwikkeling van e-commerce en de populariteit van sociale netwerken.

Voor de laatste 12 maanden identificeerde het rapport een lichte stijging van de penetratiegraad van internettoegang, in lijn met de evolutie van de wereldbevolking. In België bedraagt dit percentage 96,4%. 
Wat e-commerce betreft, blijven de Belgen achter: slechts 42,6% doet wekelijks online aankopen, tegenover 55,8% voor het wereldwijde gemiddelde, 49,6% bij onze Franse buren en 51,3% in Nederland.

Tot slot daalde het aantal Belgische gebruikers van sociale netwerken met 2,1%, voor een penetratiegraad van 76,4%; gebruikers spenderen 1 uur 38 minuten per dag online. Het podium van populairste sociale netwerken blijft ongewijzigd in België, met YouTube aan de leiding, gevolgd door Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn.

Archief / TECH