Fr

TECH

Waarom is fingerprinting opnieuw populair en waarom wekt het gebruik ervan vragen?

Donderdag 27 Maart 2025

Waarom is fingerprinting opnieuw populair en waarom wekt het gebruik ervan vragen?

Zoals discreet aangekondigd eind 2024, staat Google sinds half februari opnieuw het gebruik van fingerprinting toe, hoewel het dezelfde praktijk in 2019 verbood. Google verklaart deze ommezwaai door de technologische evolutie die de privacy verbetert (de zogenaamde PET, Privacy-enhancing Technologies) en door de opkomst van nieuwe kanalen, zoals CTV.

Google is niet de enige die de comeback van fingerprinting goedkeurt; dat doen ook adtech-bedrijven zoals The Trade Desk, meer bepaald in het kader van de zoektocht naar nieuwe cookieloze oplossingen. Captain Compliance verwijst naar een studie uit 2024 van de Electronic Frontier Foundation, waaruit blijkt dat fingerprinting-scripts aanwezig zijn op 40% van de 10.000 meest bezochte websites, tegenover slechts 10% vijf jaar geleden.

Ter herinnering: fingerprinting is een meer "discrete" targetingmethode dan third-party cookies. Ze maakt geen gebruik van opgeslagen identificatoren, maar in plaats daarvan wordt een unieke vingerafdruk van de gebruiker gecreëerd op basis van signalen die zijn toestel achterlaat (zoals schermresolutie, besturingssysteem, browserversie, IP-adres, lettertypeweergave...). Door deze gegevens te combineren, ontstaat een bijna unieke identificatie.

Deze trackingmethode maakt het mogelijk om nauwkeurige profielen op te bouwen en advertenties te personaliseren. "Adtech vindt dit fantastisch, want fingerprinting is veel moeilijker te blokkeren dan cookies, en in tegenstelling tot cookies die kunnen worden gewist, wordt de vingerafdruk elke keer een pagina geladen wordt opnieuw gegenereerd. Privacyvoorvechters haten het: om dezelfde redenen", vat een analyse van Captain Compliance samen.

De beslissing van Google kreeg dan ook snel veel kritiek vanuit diverse hoeken. Zo ook van de ICO, de Britse privacywaakhond. Die beschouwt fingerprinting als een schending van de keuzevrijheid van gebruikers, omdat het noch transparantie noch geïnformeerde toestemming biedt. De ICO herinnert eraan dat Google zelf deze methode in 2019 omschreef als een "ondermijning van de gebruikerskeuze".

Hoewel Google wereldwijd toestemming heeft gegeven voor fingerprinting, stuit deze goedkeuring op aanzienlijke regelgevende obstakels binnen de Europese Unie. Hoewel de GDPR het gebruik ervan niet expliciet verbiedt, stellen juridische interpretaties dat gebruikers duidelijk geïnformeerd moeten worden en de keuze moeten hebben om het al dan niet te accepteren.

Het probleem is dat de GDPR en de privacyrichtlijnen ontworpen zijn om op cookies gebaseerde tracking te reguleren, maar dat fingerprinting de grenzen vervaagt. De technologie slaat niets op het toestel op, wat discussie oplevert over de regulering ervan.

"Als data je kunnen identificeren, zijn ze persoonlijk. De methode maakt niet uit," stelt de CNIL. Deze instantie beschouwt het gebruik van fingerprinting voor advertentiedoeleinden als iets waarvoor expliciete toestemming van gebruikers vereist is, en gebruikers moeten deze tracking even gemakkelijk kunnen weigeren als accepteren. Ook het Europees Comité voor gegevensbescherming heeft fingerprinting omschreven als een "aanzienlijk risico voor de fundamentele rechten".

Als reactie op deze kritiek probeerde Google de officiële instanties gerust te stellen: "We blijven gebruikers de keuze geven om al dan niet gepersonaliseerde advertenties te ontvangen, en we zullen samenwerken met de sector om verantwoord datagebruik te bevorderen."

Hoe zit het hiermee? De WFA beschouwt fingerprinting ook als weinig privacyvriendelijk en beveelt het niet aan als toekomstige oplossing. Hoewel het Transparency & Consent Framework (TCF) van IAB Europe fingerprinting niet expliciet vermeldt, behandelt het wel gerelateerde onderwerpen zoals het verkrijgen van gebruikersconsent en transparantie bij gegevensverzameling en -gebruik.

Hoewel deze organisaties nog geen expliciete aanbevelingen hebben gedaan over fingerprinting, lijken ze zich bewust van de uitdagingen en lopende discussies. Het is waarschijnlijk dat zij in de nabije toekomst meer specifieke richtlijnen zullen ontwikkelen, gezien het groeiende belang van deze technologie in de advertentie-industrie.

Archief / TECH